Vierdaagse Alkmaar dag 4

De laatste dag van de vierdaagse van Alkmaar alweer. Jammer want het is een leuke en goed georganiseerd wandelevenement. Wat we niet jammer vinden is dat we morgen weer eens een keer kunnen uitslapen. Steeds om zes uur uit je bed, is geen pretje. Na het ontbijt checkten we uit. Het was maar goed dat we de rekening hadden bewaard want de receptioniste wilde ons weer een keer laten betalen. Onze koffertjes lieten we in het hotel achter en we liepen de 1600 meter naar de start bij een sporthal. De pendelbus was een kilometer bij ons hotel vandaan en door 600 meter extra te lopen, hoefden we niet te wachten op die bus.

Bij aankomst konden we meteen starten. Deze dag was het lekker rustig starten omdat we tussen twee startgroepen zaten. Vanaf de sporthal liepen we het centrum van Alkmaar in waar het op de vroege morgen heerlijk rustig was. Omdat de zon lekker scheen konden we nog wat mooie foto’s maken voordat we de binnenstad weer uitliepen.
Omdat het lekker weer was, ritste Ron de pijpen van z’n broek en prompt verdween de zon achter de wolken. Toch was het prima wandelweer. Alkmaar is een flinke stad. Dat merkten we doordat we eindeloos door het noordelijke deel van de stad bleven lopen op weg naar het recreatiegebied Geestmerambacht. Hier kwamen we langs een grote recreatieplas te lopen om uiteindelijk bij Koedijk weer in de bewoonde wereld aan te belanden. Hier hadden de bewoners hun best gedaan om het gezellig te maken voor de wandelaars. Ook werd er vanalles uitgedeeld zoals snoep en bananen. Toen we Koedijk weer uit waren, liepen we geruime tijd langs het Noordhollands kanaal. Langs dit kanaal liepen we tot in het centrum van Alkmaar.
In het centrum aangekomen was het feest. Langs de route zaten diverse bandjes te spelen wat het allemaal extra gezellig maakte. Alle wandelaars kregen een bloem uitgereikt. De route liep door een park en kwam uit in de winkelstraten van de stad. Daar was het druk maar erg gezellig. Wel moesten we tussen het winkelend publiek heen laveren. De organisatie had de route dwars door de Grote of Sint Laurenskerk laten lopen wat wel apart was. Op de laatste honderd meter lag er een rode loper op de grond waar we overheen mochten lopen en nadat we dwars door het Waaggebouw hadden gelopen, kwam de finish in zicht. Het Waagplein was druk en gezellig, zeker nu ook de zon weer volop scheen. Nadat we een selfie hadden genomen, liepen we we finish over en konden we de laatste stempel ophalen die recht gaf op een forse medaille.
We vierden onze finish met een welverdiend drankje op één van de terrassen en bleven nog een tijdje staan kijken naar hoe andere wandelaars binnen kwamen. Toen we het wel gezien hadden, haalden we onze koffertjes op bij het hotel en sjouwden ermee naar het NS station om daar de trein naar Helmond te nemen. Om kwart voor vijf waren we weer thuis en zat deze trip er weer op. Ondanks het koele weer en de harde wind was het een erg leuke vierdaagse. De routes waren leuk en de organisatie was er in geslaagd om het allemaal erg gezellig te laten zijn. Bovendien was het een prima generale repetitie voor de vierdaagse onder de vierdaagsen, die van Nijmegen.