Vierdaagse Alkmaar dag 1

Heel vroeg op staan is nooit leuk en zeker niet als je vakantie hebt. Toch zat er niks anders op voor ons. Vandaag begon namelijk de vierdaagse van Alkmaar. Omdat we voor 25 kilometer per dag hadden gekozen en in de eerste startgroep zaten, moesten we de wekker om 06.00 uur zetten. Omdat we vroeg waren gaan slapen, hadden we toch voldoende nachtrust gehad.
Toen we even na half zeven in de ontbijtzaal kwamen, waren we de eerste gasten. Het ontbijtbuffet bood ruim voldoende variatie voor een uitgebreid ontbijt. Toen de ontbijtdame even niet oplette, verdween ook een complete lunch in onze rugzakjes.
De startlokaties bij de vierdaagse van Alkmaar zijn elke dag anders. Om er te komen hadden we een vierdaags ticket voor de pendelbus gekocht. Zo’n pendelbus zou ons steeds naar de start brengen en, na afloop, weer terug naar het NS station. Toen we bijna bij de pendelbussen waren, reed er net eentje weg en moesten we een kwartier wachten voor de bus vol was en de chauffeur naar de start reed. Die start was op deze eerste dag in een overdekte wielerarena aan de rand van de stad. Le Champion, de organisator, had weer groots uitgepakt. Er was muziek, er stonden diverse stands en je kon er eten en drinken kopen. Wij wilden echter meteen starten. En zo kwam het dat we om kwart voor acht begonnen aan onze eerste loopdag.
Hoewel het droog was, was het niet bepaald zonnig weer. Het was zeer zwaar bewolkt en in de richting van de kust hing een dichte mist. Bovendien hadden we een flinke wind op kop. Op een verkeersluwe weg liepen in naar Egmond. Vanwege een voetblessure bij Nicky lag het tempo laag. Via Egmond aan de Hoef kwamen we na bijna 9 kilometer in Egmond aan Zee waar de eerste stempelpost in hotel Zuiderduin was. Daarna volgden vijf lange kilometers over het strand, meestal ploegend door los zand. Gelukkig hadden we hier de windkracht 6 in onze ruggen.
Bij Bergen aan Zee mochten we van het strand af. Vijf kilometer los zand is ook lang genoeg. Na een korte rustpauze liepen we verder in de richting van Bergen. Het pad daar naartoe was smal, zeker omdat er een paar duizend wandelaars overheen moesten. In Bergen was een grote rustpost waar het erg gezellig was met o.a. live muziek. Hier lunchten we.
Daarna was het nog een dikke vijf kilometer naar de finish in de wielerhal. De hele route was het zwaar bewolkt geweest en waaide het hard, maar we hadden het droog gehouden. Het was wel balen dat, net toen we gefinisht waren, de zon begon te schijnen. Had die zich niet eerder kunnen laten zien?
Na een drankje namen we de pendelbus terug naar het centrum. Daar kochten we in een supermarkt wat wijn, andere drank en chips zodat we ook ‘s avonds wat te snacken hadden.
De rest van de middag verliep verder rustig met een welverdiende douche en een schoonheidsslaapje. ‘s Avonds gingen we de stad in voor het diner. We vonden een leuk restaurantje met weer zo’n vierdaagsemenu voor een zeer schappelijke prijs. Morgen dag twee. De weersvoorspellingen zijn niet gunstig, dus afwachten maar.