Vierdaagse Alkmaar dag 2

Op deze tweede dag van de vierdaagse van Alkmaar moesten we met de trein naar het startpunt. Er reden vandaag geen pendelbussen omdat de start vlakbij het NS station Alkmaar Noord lag. Allemaal leuk en aardig maar we hadden betaald voor die pendelbussen en nu moest er betaald worden voor de trein. Maar liefst €2,30 kostte het ritje van 3 minuten.
De eerste dag van de zomer begon uitermate fris. De maximum temperatuur stond op 14 graden Celsius en het was zwaar bewolkt toen we om kwart voor acht startten. We startten wel op een heel mooi stukje Alkmaar. Zodra we van het startterrein af kwamen stonden we oog in oog met vier windmolens waarvan er twee draaiden. Van het plaatsje Oudorp zagen we vervolgens bijna elke straat doordat de route kriskras door het dorp liep. We liepen zelfs dwars door een protestants kerkje.
Inmiddels was de zon gaan schijnen en hoewel er een windkracht 6 vanuit het noorden stond, was het prima wandelweer, zeker omdat we dit stuk die wind in de rug hadden. De route liep door landbouwgebied naar Oterleek. Daar hadden de bewoners het gezellig gemaakt met terrasjes en live muziek.
Vervolgens pikten we een deel van Heerhugowaard mee. Die plaats kwam op ons over als één grote nieuwbouwwijk, al stonden sommige woningen wel heel mooi aan een meer.
Na een pauze verlieten we Heerhugowaard en liepen we pal tegen die windkracht 6 in naar het noorden naar Broek op Langendijk. Daar liep de route dwars door Museum Broekerveiling met z’n karakteristieke punters met groenten die door het gebouw varen. Leuk om eens te zien. Hier pauzeerden we wat langer, lekker in het zonnetje gezeten.
Na Broek op Langendijk bereikten we Sint Pancras. Nu hadden we de harde wind weer in de rug dus lopen ging een stuk gemakkelijker. In Sint Pancras bezochten we een molen die er van binnen erg leuk uit zag. Je keek vanuit de moderne woonkamer namelijk helemaal naar boven, naar de kap. We spraken een tijdje met de enthousiaste eigenaar.
Eenmaal weer terug in Alkmaar liep de route dwars door de Hortus. Wel leuk dat de organisatie de route door tal van bezienswaardigheden laat lopen. Het zijn leuke afwisselingen op de toch al leuke routes.
Om half twee gingen we de finish over waar we werden begroet door de spreekstalmeester met onze namen. De chip op onze schoen gaf die informatie aan de man prijs. Nadat we een nieuwe stempelkaart hadden opgehaald in de nabij gelegen sporthal namen we de trein terug naar Alkmaar centrum.
Toen we in het hotel aankwamen bleek dat onze kamer nog niet gepoetst was. Gelukkig konden we regelen dat dat snel gebeurde zodat we onze schoenen konden uit doen en genieten van een welverdiende en broodnodige douche.
De rest van de middag waren we vooral erg lui.
‘s Avonds dineerden we in een fondue restaurant. Wij namen een driegangenmenu met een grote pan kaasfondue als hoofdgerecht. Alle calorieën die we er gisteren en vandaag hadden afgelopen, zaten er weer aan. We hadden wel heerlijk gegeten. Daarna konden we alleen nog maar uitbuiken.