Sightseeing Alkmaar

Dit jaar besloten we onze korte vakantie in het voorjaar te combineren met wat trainingskilometers voor de vierdaagse van Nijmegen. We kozen daarvoor de vierdaagse van Alkmaar uit. Via het internet boekten we in Alkmaar een centraal gelegen hotel zodat we na het lopen ook nog wat in de stad konden gaan bekijken en we niet snel zonder geschikte restaurantjes zouden zitten. Omdat we met de trein reisden, pakten we licht. Dat kon ook wel omdat de weersvoorspellingen erg gunstig waren. Meer dan een T-shirt hadden we niet nodig, toch?
Dat het met het weer in Nederland raar kan lopen bleek toen we van huis vertrokken. Van de hele week mooi weer, was nog maar één dag over. De rest zou ronduit koud worden. Hebben wij weer. Afijn, het was nog droog toen we naar de trein liepen. De reis naar Alkmaar verliep prima hoewel we na meer dan twee en een half uur treinen het wel gezien hadden.

In Alkmaar liepen we een AH to Go binnen voor een late lunch die we buiten opaten. Daarna zochten we de weg naar ons hotel. Hoewel het nog geen drie uur was, konden we al wel inchecken. Onze kamer op de tweede verdieping onder een schuin dak was simpel, maar wat we nodig hadden was aanwezig.
Nu was het tijd om de binnenstad van Alkmaar te verkennen. De zon scheen gelukkig en met al die terrasjes zag het Waagplein er erg gezellig uit. Wij kozen er echter eerst voor om wat rond te kijken. Het centrum van de kaasstad ziet er leuk uit met tal van oude pandjes, bruggetjes en grachtjes. Hier had je ook diverse kleine maar leuke winkeltjes vol prullaria. Dat moesten we allemaal onderzoeken. Ook de duistere, of liever gezegd, rode kant van de stad ontdekten we toen we ineens midden in de hoerenbuurt rondliepen. We konden niet uitgevogeld krijgen naar wie de dames van plezier het meeste lonkten; Ron of Nicky.
We liepen kriskras door het centrum, keken rond en fotografeerden dingen die we leuk vonden. Foto’s zie je bij dit blogstukje. Bij de Grote of Sint Laurenskerk liepen naar binnen om die te kunnen bekijken. De kerk was nu een museum en met onze museumkaart konden we een groot altaarstuk bekijken in een van de rest afgesloten ruimte.
Na al dat geslenter door de stad was het tijd voor een drankje. Zoals al geschreven was er aan terrassen geen tekort en we vonden een leuke plek op het Waagplein, vlakbij waar we onze startkaarten voor de vierdaagse af moesten halen. De zon scheen, er was live muziek en, na even wachten, ook drank. Een echt vakantiegevoel overviel ons.
De startbewijzen brachten we naar het hotel waarna we weer op pad gingen voor het diner. We hadden gereserveerd bij een restaurantje op het Waagplein, maar die reservering was niet door gekomen. Toch waren we er welkom en we genoten van een speciaal vierdaagse driegangenmenu voor een gereduceerde prijs.
De rest van de avond deden we niet veel meer anders dan op tijd gaan slapen omdat we er de volgende morgen heel vroeg uit moesten voor de eerste wandeldag.