Schloss Neuschwanstein

We zijn in een uitstekend hotel terecht gekomen. Onze kamer is gigantisch en voorzien van alle luxe. De bedden sliepen prima en het ontbijt waar we deze morgen voor de eerste keer van konden genieten was gigantisch uitgebreid. Je kon het zo gek niet bedenken of het was er. We gaan kilo’s aankomen als we ons niet weten te beheersen en dat laatste zal moeilijk zijn met al dat lekkers. Buiten was het prachtig weer. De hemel was strak blauw. We verkneukelden ons een beetje omdat we wisten dat het in Nederland serieus baggerweer was.
Vanuit het hotel liepen we dwars door de oude binnenstad naar de Kalvarienberg. Via dit pad zouden we naar de Schwansee lopen en van daaruit naar Schloss Neuschwanstein. Het pad over de Kalvarienberg was smal en steil maar er was onderweg genoeg te zien. Het pad leidde langs allerlei kapelletjes met daarin schilderijen over de lijdensweg van Jezus Christus. Boven op de berg stond een grote kapel met daarin zelfs een soort van grot waarin het lichaam van Jezus lag. Vanaf die top keken we tientallen kilometers ver weg tot ver in Oostenrijk. Het landschap lag er prachtig bij. Wat minder was, was dat we na de top moesten dalen naar de Schwansee. We waren allebei nog steeds gruwelijk stijf en elke stap die we naar beneden moesten zetten, voelden we. We waren dan ook blij dat de weg bij de Schwansee vlak liep. We hadden het warm gekregen van de klim en de afdaling, Gek was dat niet want hoewel het al 18 november was, was het gewoon warm. Op een steiger aan het meer lag een man zelfs te zonnen.
Na ongeveer anderhalf uur wandelen kwamen we in het plaatsje Hohenschwangau aan. Hier moesten we de tickets kopen voor de rondleiding door Schloss Neuschwanstein. Die rondleiding was de enige manier om het kasteel van binnen te kunnen zien. Op eigen houtje door al dat moois struinen was niet mogelijk. Wij kochten een kaartje voor 12 euro per stuk en hadden vervolgens een uur de tijd om bij het kasteel zelf te geraken. We moesten op tijd daar zijn want als je te laat was, dan was je ticket niet meer geldig. Gelukkig was dat uur ruim voldoende. Op ons gemak liepen we naar boven naar het sprookjeskasteel van Ludwig de 2e en onderweg waren we druk met het maken van foto’s. Het licht was zeldzaam mooi en na iedere bocht meenden we een mooiere foto van de kastelen te kunnen maken. Hoewel we buiten het toeristenseizoen hier waren, was het bij het slot toch druk. Voornamelijk Chinezen en Amerikanen hadden hun weg naar hier gevonden.
Onze tour met commentaar in het Engels begon stipt om half één. Een sympathieke jongedame verzorgde de rondleiding. Haar Engels was echter niet zo goed zodat we niet alles meekregen wat ze vertelde. Dat vonden we niet zo erg. We waren veel te druk met het rijk gedecoreerde interieur te bekijken. Hoewel Ludwig de tweede een gek was wist hij wel hoe je een sprookjeskasteel inricht. Neuschwanstein is ingericht met thema’s afkomstig van diverse opera’s van Ludwig’s favoriete componist, Richard Wagner. Als je van ridders en draken of van zwanen houdt, ben je in Neuschwanstein op z’n plaats.
De rondleiding duurde een half uur. Daarna konden we nog vrij door een deel van het kasteel lopen. In dat deel had je winkeltjes, een café maar ook een filiaaltje waar een mooie film werd vertoond van hoe Neuschwanstein er eigenlijk uit had moeten zien. Het slot is namelijk nooit afgebouwd. Toen Ludwig de tweede onder verdachte omstandigheden dood werd aangetroffen, werd de bouw van het kastel namelijk stop gelegd. Wel jammer want wat er nog gebouwd had moeten worden zag er mooi uit.
Nadat we weer buiten stonden liepen we nog richting de Mariënbrucke. Dat is een brug waar vandaan je een mooi uitzicht op Neuschwanstein hebt. Overal stond aangegeven dat deze brug afgesloten was vanwege onderhoud, maar eigenwijs als we zijn, liepen we toch die kant op. Helaas was de brug helemaal afgesloten met hekken zodat we het kasteel niet konden zien vanaf die plek.
Nadat we in Hohenschwangau nog wat souvenirwinkeltjes hadden bekeken en buiten hadden geluncht, liepen we de vijf kilometer naar Füssen terug. het was nog steeds zalig weer en de wandeling was daarom een pretje. Terug in Füssen liepen we door het oude centrum van de stad voordat we terug naar het hotel liepen. Daar was het de beurt aan een douche en de foto’s.
’s Avonds aten we in een gezellig Italiaans restaurant vlakbij het hotel. Deze keer geen veel te grote en veel te vette pizza maar gesofistikeerde gerechten zoals varkensmedaillons met cranberriesaus en polenta of de salade van het huis. Morgen gaan we terug naar Hohenschwangau voor een bezoek aan het andere kasteel.