Kriskras door Taipei

Na een goeie nacht slapen hopen we dat we een beetje in het goeie ritme zitten en gewend zijn geraakt aan de zes uren tijdsverschil met Nederland. Vandaag hadden we een druk programma voor ogen en daarom stond de wekker op half acht. Het ontbijt in het hotel was vooral veel Chinees eten. Wel even wennen aan mihoen met groenten als ontbijt.
Voor het vervoer kozen we vandaag geheel voor de metro en we kochten daarom voor 150 dollar een dagkaart. Nu konden we makkelijk de hele stad door jakkeren met dit uiterst efficiënte vervoersmiddel.
Als eerste kozen we twee tempels uit. De eerste, de Confuciustempel, was wel aardig maar niet bijzonder. Bijzonder was wel dat er optredens waren van allerlei “artiesten”. De ene was wat beter de andere maar het blijft leuk om te zien hoe o.a. Schoolkinderen hun dansje opvoeren. We vermaakten ons er in ieder geval prima.
De tweede tempel was de Baoantempel aan de overkant van de straat. Deze was erg mooi en ook een stuk levendiger. Hier waren talrijke mensen bezig met de aanbidding van allerlei goden of andere entiteiten waarin ze geloven. Er werd heel wat geofferd en wierook verbrand. Omdat we nog niet tempelmoe waren, bleven we geruime tijd kijken en foto’s maken.
Een metroritje bracht ons vervolgens naar het immense Chiang Kai Chek Memorial. De zon was inmiddels doorgebroken en het was zelfs warm. Er was volop leven op het grote plein voor het memorial. Dansgroepen waren er aan het repeteren en kinderen speelden er diabolo. Wij waren ook mooi op tijd voor de wisseling van de wacht in de hal voor een gigantisch beeld van de stichter van het moderne Taiwan; Chiang Kai Chek.
Weer een metroritje verder waren we bij de mooiste tempel in Taipei, de Longshan tempel. Het was er razend druk en dat was niet voor niets want de tempel was inderdaad prachtig. Het was vooral leuk om mensen onbemerkt te bespieden tijdens hun verering.
Toen we genoeg tempels voor een dag hadden gezien, slenterden we wat door de omgeving door smalle straatjes met tal van winkeltjes. Het was inmiddels al een eind in de middagen we waren toe aan wat rust en eten. We namen daarom de metro naar het centraal station en aten heerlijk in een foodcourt van het luxe Mitsukoshi warenhuis in de Shin Kong Life Tower.
Met een volle maag en wat uitgerust verkenden we de omgeving vol met drukke winkelstraten. Ron kocht een lokale simkaart voor in zijn telefoon zodat we altijd het internet konden raadplegen voor het geval we daar behoefte aan hadden.
Aan het einde van de middag bezochten we nog het Guanghua New Digital Plaza. Dat bleek een gebouw met zes verdieping te zijn waarin letterlijk honderden elektronica- en computerwinkeltjes zaten. Nog nooit zagen we zoveel technisch speelgoed als hier. En daar bleef het niet bij. Ook de hele wijk rondom het gebouw was één en al elektronica en computers.
We sloten de middag af bij Starbucks en gingen daarna naar het hotel om wat te rusten. Niet lang echter want we wilden nog naar de Shilin Night Market, de grootste in de stad. Wederom namen we de metro. We kwamen terecht in een gigantische heksenketel van winkeltjes, restaurantjes en kermisattracties. Het was er loeidruk. Wij kwamen er niet voor de inkopen maar voor het eten. We vonden een enorme foodcourt waar het een drukte van belang was. Tientallen restaurantjes vonden we hier onder één dak. Wij kwamen uit bij één zo’n tentje en aten voor weinig geld prima onze buiken rond. Vervolgens slenterden we nog geruime tijd over de markt met al z’n bezienswaardigheden. We keken er onze ogen uit. Helaas moesten we wel weer terug naar het hotel omdat we er morgen op tijd uit moeten. Dan staat de huurauto voor ons klaar en verlaten we voorlopig Taipei.
Op de hotelkamer waren we nog een tijd druk met de route te bestuderen en andere voorbereidingen voor morgen.