Madrid in de zon

Na twee dagen regen waren we blij blauwe lucht te zien toen we wakker werden. We hadden een dag van koud, maar zonnig weer voor de boeg. Dat mocht ook wel een keer want al onze foto's van Madrid waren met slecht weer genomen. Voordat we op pad gingen checkten we in voor onze vlucht naar Amsterdam voor morgen en lieten de boarding passen uitprinten in het hotel.
Na het ontbijt liepen we in de richting van het Parque del Retiro. We waren al een heel eind op weg toen Nicky er achter kwam dat er geen geheugenkaartje in haar camera zat. Daarom moesten we terug naar het hotel om dat ding op te halen. Poging twee om in het park te komen lukte wel. Onderweg hadden we al diverse foto's gemaakt want Madrid in de zon is best mooi. Zo liepen we voorbij aan het Atocha station en het prachtige Ministerio de Agricultura. Vlakbij dat immense bouwwerk was ook een boekenmarkt. Zo onder de platanen en met al die boekenstalletjes had het tafereel zich zo in Parijs af kunnen spelen.
Het Retiropark is groot, heel groot en er was veel te doen. Zo was er een grote hardloopwedstrijd gaande en slenterden duizenden mensen over de vele paadjes. In het park staat ook het Palacio de Cristal. Dat is een prachtig bouwwerk in een prachtige omgeving. Binnen stonden enkel wat stoeltjes maar toch was het er druk. Dat kwam doordat het gebouw erg fotogeniek was. Ook wij maakten er diverse foto's. We liepen via het Palacio de Velazquez naar het Monumento Alfonso XII. Voor dit monument is een grote vijver gemaakt waarin talloze roeibootjes voeren. Echt ouderwets simpel vermaak voor op de zondagmorgen. Toch was het er gezellig met diverse terrasjes en muziekbandjes.
Weer buiten het park liepen we langs een aantal gebouwen die we al hadden bekeken maar die, nu de zon scheen, ineens veel mooier leken. Veel foto's maakten we opnieuw.
Na een toiletstop dronken we wat bij Starbucks en kochten een broodje ham voor de lunch. Op de Plaza de Oriente aten we dat broodje op voordat we verder liepen naar de Templo de Debod, een originele Egyptische tempel, verplaatst naar Madrid. Je kon de tempel van binnen bekijken, maar de rij voor de ingang was zo lang, dat we daar van af zagen. Ook mooi was de Plaza de España met het monument van Cervantes. Voor zijn eigen beeld stonden zijn belangrijkste geesteskinderen; Don Quichote en Sancho Panza.
Terug in het drukke centrum rondom Calle Mayor dronken we nog wat voordat we voor een paar uurtjes terug gingen naar het hotel om bij te komen. We hadden weer de nodige kilometers afgelegd vandaag, veel gezien en gedaan.
's Avonds dineerden we in een druk Italiaans restaurant. We aten voor de zoveelste keer deze reis een pizza. Die smaakte overigens heerlijk, maar voorlopig hoeven wij even geen pizza meer. Terug in het hotel werd onze bagage klaar gemaakt voor de terugreis naar Nederland. Morgen vliegen we terug en zit onze reis er op.