Oudenbosch en Bergen op Zoom

Voor haar vijftigste verjaardag had Nicky afgelopen april van vrienden een Bongobon gekregen voor een nachtje weg. We hadden niet eerder de gelegenheid genomen om deze bon te verzilveren. De periode tussen kerst en oud en nieuw leek ons een ideale tijd om één van de hotels uit het begeleidende boekje uit te zoeken. Het werd uiteindelijk hotel de Reiskoffer in het Brabantse Bosschehoofd. Op Zoover en Tripadvisor had het hotel goede kritieken en we waren nog niet veel in het westen van Brabant geweest.
Toen we aan het begin van de vrijdagmiddag van huis uit vertrokken was het buiten zwaar bewolkt. We hadden thuis al overlegd wat we allemaal wilden gaan doen maar zowat alle activiteiten die we op het oog hadden waren buiten. We baalden dan ook toen het onderweg begon te regenen. Helaas bleef het regenen, ook toen we in
Oudenbosch aan kwamen om daar de belachelijk grote Heiligen Agatha en Barbara basiliek te bezoeken. We konden onze auto achter de kerk parkeren maar waren toch behoorlijk nat voordat we binnen waren. Tussen 1867 en 1880 werd de kerk gebouwd na voorbeeld van de Sint Pieter in Rome. De toenmalige pastoor Hellemons was in Rome onder de indruk geraakt van de Sint Pieter en wilde in zijn dorp ook wel zoiets. Hoewel de basiliek in Oudenbosch belachelijk groot is, is het maar een kleintje vergeleken met de Sint Pieter. Eenmaal binnen bekeken we op ons gemak het rijke interieur. Zelfs het altaar leek op dat van z'n grote voorbeeld, compleet met baldakijn. Via een trap van 140 treden konden we ook in de koepel komen. Daar vandaan had je een mooi uitzicht op het interieur van de kerk van boven af. Ron hield het echter al snel voor gezien vanwege hoogtevrees. Toen we binnen waren uitgekeken wilden we buiten nog wat foto's maken maar de regen kwam zo hard naar beneden dat we dat al snel voor gezien hielden.
We besloten naar het nabij gelegen Roosendaal te rijden waar je de Rosada Outlet hebt. We zouden zo tenminste kunnen schuilen in de vele winkels van de outlet als het bleef regenen. En het bleef regenen. Er waren weinig mensen in de outlet. We bekeken enkele winkels maar hadden niks nodig zodat we daar al snel mee klaar waren. Gelukkig vonden we wel een gezellig uitziende koffietent waar we op ons gemak een cappuccino dronken. Nadat we nog wat winkels hadden bekeken besloten we naar het hotel in Bosschehoofd te rijden om daar in te checken.
De kamers van de Reiskoffer zijn in een apart gebouw gelegen. Het hotel is een voormalig klooster en in de kamers verbleven de nonnen. Nadat we hadden ingecheckt moesten we dan ook weer met onze spullen terug naar buiten om naar de kamer te lopen. De appartementengebouw kwam van buiten niet echt goed op ons over maar dat werd goed gemaakt toen we in onze kamer kwamen. Dat bleek een hele ruime kamer te zijn die netjes was en van alle gemakken voorzien.
Vanwege het weer besloten we in het hotel te dineren en hadden bij het inchecken gereserveerd. Dat was maar goed ook want het was er volle bak. Men schonk hier de allernieuwste trappist en dat was echt iets voor Ron die dan ook niet lang na hoefde te denken wat hij als drinken wilde bestellen. Het hoofdgerecht werd voor Nicky een hazepeper en Ron at een trio van wild. Het eten was erg lekker en in het restaurant heerste een lekkere ontspannen sfeer. We hadden het dan ook goed naar onze zin.
's Avonds op de kamer keken we naar de televisie en zaten we wat te internetten dankzij de gratis wifi in het hotel.
Toen we zaterdags opstonden en naar buiten keken werden we helemaal blij. De regen had plaats gemaakt voor een zonnetje. Grote stukken van de lucht waren prachtig blauw. We hadden besloten om deze dag naar Bergen op Zoom te gaan om daar een wandeltocht langs de bezienswaardigheden van deze stad te maken. Eerst wachtte echter het ontbijt. De ontbijtzaal was prachtig gelegen in de oude kapel van het klooster maar het ontbijt zelf viel ons een beetje tegen. Voor een viersterren hotel was het karig en het buffet werd ook slecht aangevuld. We waren dan ook snel uitgegeten.
Vanuit Bosschehoofd waren we zo in Bergen op Zoom maar om daar de auto gratis geparkeerd te krijgen viel tegen. Overal in het centrum van de stad moest je betalen om je auto kwijt te kunnen. We probeerden het nog aan de rand van het centrum maar ook daar stonden overal parkeerautomaten. Als we dan toch betaald moesten parkeren, dan maar in hartje centrum en zo kwamen we uit bij een grote parkeergarage aan de Passage. Voor de wandeling konden we gebruik maken van een uitgezette tocht uit een boekje. Zo kwam het dat we begonnen bij het station en al snel in de winkelstraten van de binnenstad liepen. Daar zagen we, behalve winkels van de grote landelijke ketens, ook leuke kleinere winkels vol leuke spulletjes. Onze eerste echte stop was de Markiezenhof, het verblijf van de vroegere markiezen van Bergen op Zoom. We namen een aantal foto's van de fotogenieke buitenkant van het stadspaleis toen we een bord zagen met daarop een aanbieding voor toegang tot het museum dat in het paleis was gevestigd in combinatie met een lunch. Daar hadden we wel oren naar en dus kochten we kaartjes.
We begonnen onze tocht door het paleis in de vertrekken op de begane grond waar de markiezen vroeger woonden en zagen een praalzaal alsmede enkele woon- en slaapvertrekken. Die waren keurig gerestaureerd en de moeite van het bekijken waard. Op de eerste verdieping kwamen we uit bij een tentoonstelling over het vroegere Bergen op Zoom en hoe de stad zich in de loop van de eeuwen ontwikkeld had. Ook werd de industrie van de stad mooi in beeld gebracht. De tweede verdieping werd inbeslaggenomen door een grote tentoonstelling over kermissen en was er een animatiedeel. Vooral de vele schaalmodellen van kermisattracties waren mooi. Nadat we alles op ons gemak hadden bekeken kregen we in het café van het museum een broodje gezond en wat drinken aangereikt.
Weer buiten vervolgden we onze wandeltocht die ons naar de oude haven voerde en weer terug naar de binnenstad. We verbaasden ons er over dat een stad die slechts 52.000 inwoners heeft, een veel volwassenere stad is dan Helmond met z'n 95.000 inwoners. Dat zal ongetwijfeld komen door de langere geschiedenis die Bergen op Zoom kent maar een feit is het dat de stad veel meer winkels en monumenten heeft dan onze woonplaats. Op de Grote Markt was het een drukte van belang. Daar hadden ondernemers een ijsbaan laten opbouwen en het stikte er van jongeren die aan het schaatsen waren. Het gemeentehuis van Bergen op Zoom is het oudste gebouw in de stad en erg mooi. Dat geldt ook voor de Sint Gertrudiskerk aan hetzelfde plein. In de volksmond wordt de kerk ook wel de Peperbus genoemd. Wie naar de toren kijkt snapt wel waarom. We bekeken de kerk uitgebreid van binnen waar ook een tentoonstelling van kerkattributen was.

Nadat we de wandeling hadden afgerond werd de auto weer opgezocht en reden we in ruim een uurtje naar Helmond waarmee een einde kwam aan dit nachtje weg.