Luieren in Ubud

Dit wordt een kort blogstukje want deze dag hadden we niks meer op het programma staan dan wat shoppen in Ubud. De nacht was weer gruwelijk warm geweest maar dankzij een grote plafondventilator was het boven de lakens nog enigszins uit te houden. We sliepen in ieder geval goed en werden zo rond een uur of half acht wakker. We ontbeten in het hotel en gingen daarna op pad. Onze eerste bestemming vandaag was het paleis van Ubud. Wij hadden voorstellingen van een prachtig gebouw waar je op je gemak door lange gangen en luxe kamers kon slenteren, maar dit paleis bleek een soort van tempel te zijn en alleen een binnenplaats met wat bouwseltjes erop was toegankelijk voor ons. Niet vreemd dat we zo klaar waren met ons paleisbezoek.
Tegenover het paleis ligt de lokale markt van Ubud en ook hier namen we een kijkje. Er was een klein gedeelte waar de lokale bevolking groenten en fruit verkochten maar het overgrote deel van de markt waren toch weer souvenirsstalletjes. Het verbaasde ons hoe deze mensen kunnen leven van hetgeen zij trachten te verkopen. Bijna elk stalletje biedt dezelfde koopwaar en er waren amper toeristen en nog veel minder mensen die daadwerkelijk iets kochten.
Wij kochten in ieder geval niets en gingen op zoek naar een geldautomaat. Ondanks dat het hier erg goedkoop is vliegen de rupiah toch behoorlijk snel onze portemonnee uit. In Ubud zijn er veel geldautomaten maar bijna geen een waar wij met onze bankpas geld konden halen zonder commissie te moeten betalen. Na zowat heel Ubud te zijn door geslenterd vonden we er eindelijk eentje en werd ons contantgeldsaldo weer aangevuld.
Tijd voor een drankje op deze zeer warme ochtend. We vonden een tentje met een prachtig uitzicht op wat rijstvelden en dronken daar ieder een bananenlassie. Nu was het tijd om te gaan shoppen. Ron had besloten dat hij wel een beeld wilde voor zijn verjaardag. Die had je hier genoeg. We moesten alleen een heel apart beeld vinden voor een redelijke prijs dat dan ook nog eens makkelijk mee naar huis te nemen was en dat we thuis nog ergens kwijt konden. Zo werd het toch nog een hele zoektocht. In een klein zaakje vond Ron op een gegeven moment twee bij elkaar passende bronzen beelden uit Timor. Het waren heel andere beelden dan hetgeen je hier in andere winkels zag. Het onderhandelen verliep redelijk probleemloos en even later liepen we tevreden met een verjaardagskadootje het winkeltje uit, een tevreden verkoper achterlatend.  Verder kochten we nog een CD met rustige Balinese muziek om onder de video te kunnen zetten en Nicky vond nog een kleurrijke olifant voor haar verzameling.
Nadat de koopwaar in het hotel was afgezet, gingen we lunchen. Keus genoeg hier in Ubud dus een gezellig tentje was zo gevonden. Weer terug in het hotel namen we een duik in het zwembad om wat af te koelen. Ondanks dat we al drie en een halve week in de tropen zijn, valt de warmte ons nog steeds zwaar. We worden er zo loom van. De rest van de middag deden we weinig meer dan douchen, dutje doen en luieren.
‘s Avonds vonden we weer een heel leuk restaurantje. Simpeler dan simpel maar wel met sfeer en weer keken we uit over een rijstveld. Ron kreeg z’n bestelde nasi in een ananas geserveerd wat er heel leuk uitzag. Verder waren we nog druk met lezen en het bijwerken van dit blog. Morgen gaan we naar een tropisch eilandje voor de kust van Bali. Gôh wat is vakantie vieren toch vervelend :)