Lake Mutanda

Ook deze dag konden we lekker uitslapen. We zijn nog steeds in Kisoro en ook deze dag was vrij te besteden. De gorilla's hadden we gezien en ook het stadje hadden we bezocht. We hadden deze dag geen zin om de hele dag in het hotel te blijven. Daarom hadden we gisterenavond nog een excursie geregeld voor deze dag. We zouden met z'n tweetjes met een gids naar het nabij gelegen Mutanda meer gaan om daar op zoek te gaan naar vogels en slangen. Pas om half tien zou onze gids komen om ons op te pikken. We waren echter al voor de wekker wakker. Toen we om half negen gingen ontbijten was in de eetzaal alles al opgeruimd. Het personeel had ons duidelijk niet meer verwacht. Dat werd echter snel weer goed gemaakt. Snel werd er een tafel gedekt en in no time zaten we aan een bord waarop toast met jam. De eieren of pannenkoeken waren we inmiddels beu.
Keurig op tijd verscheen gids Arthur bij de receptie van ons hotelletje. We waren enigszins verbaasd want gids Arthur was dezelfde persoon als waarvan Nicky de dag ervoor een T-shirt had gekocht en dat ding niet geleverd had gekregen. Nicky dacht in eerste instantie dan ook dat de man alsnog het shirt kwam bezorgen, maar dat was dus niet zo. Arthur beloofde desgevraagd wel om deze avond het shirt te bezorgen.
Door chauffeur Moses werden we in een jeep naar het meer gebracht. Dat was een ritje van slechts 10 minuten. Eenmaal uit de auto begonnen we met een wandeling van een uurtje langs de oevers van het meer. We liepen dwars door kleinschalige akkers en Arthur wees ons op vogeltjes of planten. Komisch was toen hij voordeed hoe een plant kon helpen tegen verkoudheid. Hij propte de bladeren in z'n neus en vond het niet eens erg toen hij zo op de foto ging.
De wandeling eindigde bij een paar eenvoudige hutjes aan de oever van het meer. Daar stapten we in een kano die gemaakt was van een boomstam die men had uitgehold. Het ding wiebelde dat het een lieve lust was en Nicky was er niet gerust op. We gingen op zoek naar vogels en slangen. Slangen vonden we niet, wel een paar otters in de verte. Helaas zwommen de beestjes wel een beetje ver weg en ze bleven helaas niet op ons wachten. We zaten ongeveer een uur in de kano en zagen vooral vogels.
Weer uit de kano aten we eerst onze meegebrachte lunch op. 's Middags zouden we naar het hotel terug lopen. Weer liepen we door akkertjes en over smalle paadjes. Onderweg fotografeerden we mensen die op de akkers werkten en vogels maar vooral veel kinderen die op ons af kwamen. Die wilde wel op de foto als ze de foto te zien kregen. Sommige kinderen pakten Nicky zelfs bij de hand. Minder leuk was dat de route over een hoge heuvel liep. Het duurde dan ook niet lang of we liepen weer te hijgen en te zweten. We vielen erg op toen we daar zo liepen. Mensen die op de akkers aan het werk waren, stopten met hun arbeid om ons aan te kijken. Kinderen gilden zo hard als ze konden “Mzungu” naar ons. Zelfs toen we boven op de heuvel stonden, hoorden we de kinderen in het dal nog naar ons roepen.
Eenmaal van de heuvel af kwamen we op een verharde weg te lopen. Ook hier trokken we weer de aandacht. Steeds meer kinderen kwamen achter ons aan lopen en tegen de tijd dat we Kisoro naderden, was er een kleine optocht ontstaan. Nicky liep met twee schoolmeisjes hand in hand en een paar jongens waren druk met kwallen. Omstreeks twee uur waren we weer terug bij het hotel. Daar dronken we eerst wat om het vocht weer aan te vullen.
In het hotel en dan met name in de tuin was het allesbehalve saai. Morgen zou de president van Uganda, Museveni, een bezoek brengen aan Kisoro om daar een nieuwe bank te openen. Ter gelegenheid van dat heugelijke feit werden in de tuin van het hotel interviews gehouden met diverse bobo's. Een professionele cameraploeg was daartoe aanwezig. Wij zaten vanaf ons terrasje een hele tijd te kijken naar het reilen en zeilen van de televisieploeg.
Vanaf een uur of zes zaten we in de bar bij het haardvuur te pimpelen. Omdat de cameraploeg en al die hotemetoten ook in het hotel bleven eten, aten wij deze avond in de bar wat veel gezelliger was dan eten in de eetzaal.