Hurtigruten dag 12 (de laatste)

Alweer de laatste dag van onze vakantie. De tassen waren de vorige avond al weer ingepakt en het was wachten tot we weer in Bergen zouden aanmeren, halverwege de middag. Daarom lekker laat ontbeten en veel aan dek doorgebracht. Op deze hoogte in Noorwegen was de sneeuw helemaal verdwenen. Ook de temperatuur was hoger. In plaats van twee jassen was één jas voldoende. Ook de handschoenen hoefden niet meer aan.

We voeren deze morgen eerst door een heleboel eilandjes door. Later voeren we door het laatste stuk open zee. De boot ging deze keer gruwelijk tekeer en Ron moest toch eventjes gaan liggen. Zul je altijd zien; heb je de hele reis geen last van zeeziekte gehad, gaat het de laatste uren toch nog gebeuren. Gelukkig duurde het schommelen niet al te lang en bleef alles netjes binnen.

Om 11.00 uur dienden we onze hut te verlaten en zat er niks anders meer op dan hangen in de panoramalounge en buiten aan dek.
Om 15.00 uur meerden we aan in Bergen en daarmee kwam een eind aan onze fantastische bootreis. De bus naar het vliegveld stond al klaar en amper drie kwartier nadat we van boord waren gestapt, waren we op het vliegveld bij Bergen. Omdat we al waren ingecheckt hoefden we alleen maar onze koffer even af te geven en te wachten op onze vlucht naar Amsterdam.
Die vertrok netjes op tijd. Ruim op tijd landden we op de Polderbaan op Schiphol. Nadat we waren geland, moest het toestel nog een kwartier taxiën voordat we aan de gate stonden. Vervolgens dienden we nog eens een kwartier te lopen voordat we bij de bagagebanden stonden. Schiphol is gewoon veel te groot geworden. Met de trein hadden we geluk. Weliswaar twee keer overstappen, maar we haalden wel de aansluitingen. Iets na tienen stonden we weer in ons huisje en was de vakantie echt voorbij.