Op weg naar Edinburgh

Gelukkig sliepen we goed in het bed van onze dure hotelkamer. Alleen jammer dat we er zo vroeg uit moesten maar dat wilden we zelf om op tijd op Schiphol te kunnen zijn. Om 7:00 uur ‘s morgens zaten we al in de shuttlebus naar de vertrekhal. Gevolg was dat we om 7:15 uur al bij de vertrekhal stonden. Daar was het gelukkig minder druk dan we hadden gevreesd. We hadden veel geluk met het afgeven van onze koffers. We waren er namelijk snel bij toen er een nieuwe gate open ging. Daarna begon het lange wachten bij de security check. We moesten, net als bij de Efteling, maar liefst zeven rijen op een neer zigzaggen. In totaal deden we er een klein uur over om door de securitycheck te komen. Dat is lang maar we waren tenminste ruim op tijd voor onze vlucht. Sterker nog nu hadden we eigenlijk veel tijd over. We gingen eerst bij Starbucks een lekkere koffie drinken met wat lekkers erbij bij wijze van ontbijt. Daarna gingen we shoppen. We moesten namelijk voor Ron een pasjeshouder zien te scoren aangezien de pasjeshouder die hij had meegebracht, kapot was gegaan. Met nog heel veel tijd te verdoen liepen we wat heen en weer in de vernieuwde vertrekhal.

Ruim op tijd gingen we naar de gate. Daar hebben we wat zitten lezen voordat we konden boarden. Het vliegtuig stond deze keer niet aan een gate, maar we moesten met een bus een heel eind rijden naar een platform waar het toestel te wachten stond op ons. Aanvankelijk zaten we in het toestel niet langs elkaar. Gelukkig zat het toestel niet helemaal vol en konden we zelfs op een priority rij gaan zitten, redelijk vooraan in het vliegtuig. Voordeel was ook dat we meer beenruimte hadden dan bij onze oorspronkelijke stoelen. Het toestel vertrok bijna een half uur later dan gepland. Gelukkig duurde de vlucht maar iets meer dan een uur zodat we even over enen aankwamen in Edinburgh. Omdat we redelijk vooraan zaten in het vliegtuig waren we er ook snel uit. Daardoor stonden we redelijk vooraan in de ruimte waar onze paspoorten werden gecontroleerd. Het wachten op onze koffers duurde aanmerkelijk langer. We hebben er bijna een uur op onze koffers moeten wachten. Toen we die eenmaal hadden waren we zo de aankomsthal uit.
Voor 4 1/2 pond namen we een bus naar het centrum van de stad. Een klein eindje lopen bracht ons bij het hotel vlakbij Calton Hill. In het Parliament House hotel kregen we een prima kamer toebedeeld voor de komende drie nachten. Daar zetten we onze tassen neer en gingen direct op pad om de stad te verkennen. Buiten was het zwaar bewolkt maar toch was het lekker weer en zeker niet koud. We bleven een beetje rondhangen rondom het Waverly station. Ook liepen we door een fraai park met zicht op Edinburgh Castle. Verder liepen we wat rond in de new Town op zoek naar een eventueel restaurantje voor deze avond. Die waren er genoeg.

Bij Waverly station was een festival aan de gang. Er was een groot terras gebouwd met allerlei streetfoodkarretjes. Er was ook live muziek en het was er erg gezellig. Daar dronken we een drankje onder een lekker zonnetje dat inmiddels was gaan schijnen. Daarna namen we nog een kijkje in het immens grote station voordat we naar een restaurantje liepen dat we van tevoren hadden uitgezocht. Toen we daar echter aankwamen, bleek het daar zo druk te zijn dat we buiten moesten wachten op een tafeltje binnen in de zaak. Daar hadden we geen zin in en kozen daarom voor een ander restaurant. We kwamen uit bij een Italiaans restaurant vlakbij. Daar had men wel een tafeltje voor ons en we aten er een overheerlijke pizza. Voordat we naar het hotel terug gingen, brachten we nog een bezoekje aan een kleine supermarkt om wat drinken te kopen voor de rest van de avond. En met die drankjes waren we ‘s avonds nog druk bezig met back-uppen van de foto’s en de video’s en het maken van dit verhaal.