Kerstshoppen in Luik

Zoals elk jaar wilden we in december ergens in een Europese stad gaan “kerstshoppen”. Het is ons dan niet te doen om het winkelen maar om de stad, waarin we verblijven, uitgebreid te ontdekken. Omdat we deze traditie al enkele jaren volhouden, hebben we de meest voor de hand liggende steden al bezocht. Voor dit jaar kozen we voor een minder voor de hand liggende bestemming. Een voormalig “lelijk eendje”. Maar wel een eendje die hard op weg is een zwaan te worden en bovendien niet al te ver weg was. Kortom, we kozen dit jaar voor een lang weekend in het Belgische Luik.
Via internet boekten we een goed hotel en op deze zaterdag stapten we in Helmond op de trein om in Eindhoven over te stappen op die naar Maastricht. Dit deel van de reis ging zonder enig probleem. De trein reed zelfs op tijd! In Maastricht was het afgelopen met de pret. Net nadat we een treinkaartje naar Luik hadden gekocht viel op de borden op het perron te lezen dat de trein van 13.19 uur naar Luik niet reed. Navraag leerde ons dat de trein in Visé stond met pech. Mogelijk dat de volgende trein over een uur wel reed. Daar sta je dan met je rugzakje op een winderig en koud station. Eerst maar eens koffie drinken en daarna liepen we wat door een drukke winkelstraat vlakbij het station.

Toen we weer terug waren bij het station, stond daar gelukkig een Belgische trein bij een perron. Met een uur vertraging reden we vervolgens in een oude en gammele boemel naar België. In België heb je niks geen OV-pas, maar wordt je papieren kaartje nog gewoon met een ouderwetse kniptang geknipt door een conducteur in een uniform zoals ze dat bij ons 50 jaar geleden ook nog droegen.
België laat zich langs het spoor bepaald niet van z’n mooiste kant zien. Wat een rotzooi langs het spoor zeg! Beter, veel beter, werd het toen we in Luik uit stapten op het station van Guillemins. Wat een prachtig modern station! We bleven een tijdje op het station om foto’s te maken van de strakke lijnen die je hier overal ziet.
Vervolgens besloten we om naar de stad te lopen. Guillemins ligt iets ten zuiden van het centrum. Al lopend en fotograferend kwamen we bij de kathedraal van Luik uit. Hier was een kerstmarkt en we besloten die maar meteen mee te pikken. Nicky verorberde meteen maar een Luikse wafel en Ron ging aan de “vin chaud” oftewel glühwein. Helemaal warm van binnen slenterden we daarna door het centrum in de richting van ons hotel. Dankzij de iPhone wisten we precies hoe te lopen. Onderweg brachten we nog een bezoek aan een bezoekerscentrum en pikten daar wat plattegronden en andere info mee.
Hoewel het hotel Ramada Plaza City Center heet, bevond het zich allesbehalve in het centrum. Naar ons idee bevonden we ons bijna in een buitenwijk toen we bij het hotel aan kwamen. Bij het inchecken kregen we een fles cava mee.
De kamer was prima in orde hoewel de lichtschakeling kennelijk door een dronken eerstejaars electroleerling was aangelegd. Deed je in de badkamer het licht uit, dan gingen alle lampen in de kamer uit en vise versa.
Nadat we waren ingehuisd liepen we terug naar het centrum. Deze keer liepen we via de Feronstree, een winkelstraat die uit kwam op de Place du Marché waar een gigantische kerstmarkt was. Men noemde het hier in Luik een kerstdorp en daar had het inderdaad wel wat van weg. Het was er druk en de Belgen deden waar Belgen goed in zijn; veel eten en drinken. Gezellig was het er zeker. We waren er dan ook geruime tijd te vinden en namen veel foto’s. Helaas regende het af en toe.
Voor het diner kwamen we uit bij een vestiging van Pizza Hut. Voor slechts €12,95 hadden we een driegangenmenu dat ons heerlijk smaakte. Opvallend was wel dat het personeel, hoewel erg vriendelijk en beleefd, geen woord Nederlands sprak. In het Engels moesten we converseren omdat ons Frans bepaald niet je dat is.
Eenmaal terug in het hotel bestudeerden we onze info over Luik en kwamen tot de conclusie dat we het erg druk gaan krijgen om alle bezienswaardigheden in dit lelijke eendje te bezoeken. Tot nu toe bevalt Luik ons erg goed.