Naar Stockholm

Al meer dan tien jaar gaan we in november of december "kerstshoppen". Veelal gaan we naar een grote Europese stad. Zo ook dit jaar. Niet zozeer om te shoppen maar meer om de stad te bekijken. Nauwelijks terug van de Camino, vlogen we vandaag naar de Zweedse hoofdstad Stockholm.
Om daar te komen moesten we gruwelijk vroeg ons bed uit. De wekker stond om tien over vijf, maar we waren al om kwart voor vier wakker omdat de broer van Nicky maar liefst 5 Whatsapp berichten vanuit New York stuurde. Door de geluiden die Whatsapp daarbij produceerde, werden we wakker en sliepen helaas niet meer in.
Om goed half zeven in de morgen stapten we in Helmond op de trein naar Schiphol. Sinds een week is dat een rechtstreekse verbinding. Dus konden we lekker ruim anderhalf uur blijven zitten.
Op Schiphol werden we onaangenaam verrast door de nieuwe veiligheidsmaatregelen. Net als in Amerika of bij de Efteling moesten we al zigzaggend in een lange rij naar de röntgenapparaten. Daar moest zowat alles uit onze koffertjes. Alleen de kleding mocht blijven zitten. We hadden ieder twee bakken nodig om alles door de scanner te krijgen. De helft werd kennelijk verdacht gevonden waardoor die handmatig werd gecontroleerd door een jonge wijsneus. Al met al waren we er 20 minuten mee zoet voordat we verder konden.

Eenmaal veilig verklaard, dronken we een dure bak cappuccino voordat we naar de gate liepen. Het toestel vertrok bijna. Drie kwartier later dan geland. Dat kwam door een defect apparaat dat de koffers in het ruim van het toestel moet laden. Al die tijd zaten wij in het toestel te wachten. Pas tegen elven kozen we het luchtruim. De vlucht was weinig spannend en dus probeerden we wat slaap in te halen.
Tegen enen landden we in Stockholm waar, tot onze verbazing, sneeuw lag. Het was er slechts 1 graad Celsius. Omdat we geen ingecheckte bagage hadden stonden we. In no time buiten het luchthavengebouw. We hadden toen al kaartjes voor de bus naar de stad gekocht en Zweedse kronen gepind. Ook hoefden we nauwelijks te wachten op de bus. In drie kwartier werden we naar het centraal station in het centrum van de stad gereden. Een mooie meevaller was dat ons hotel op nog geen tweehonderd meter van de bushalte lag. Daardoor konden we al voor tweeën inchecken.

Onze kamer bleek erg klein, maar wel knus. Toch was alles aanwezig. Bovendien zullen we weinig op de kamer zijn, anders dan om te slapen. Wij bleven in ieder geval niet lang op onze kamer en gingen meteen de stad verkennen. Het hotel is zeer centraal gelegen en we waren dan ook meteen in het drukke centrum, vol met winkels en restaurants. We bekeken veel van die zaken en keken vast uit naar een geschikte gelegenheid voor het diner. Die waren er meer dan genoeg.
Dat we ver noordelijk zitten bleek toen het om drie uur 's middags al donker werd! Dit hadden we nog niet eerder meegemaakt. Het werd er wel gezellig door, zeker met al die oplichtende kerstversieringen. Maar het werd er ook kouder door, zeker als de wind nog een duit in het zakje deed. Morgen trekken we zeker meer kleding aan.
We slenterden door een aantal drukke winkelstraten en namen her en der foto's. Ook namen we alvast een kijkje in het oude centrum van de stad op het eiland Gamla Stan. Daar bezochten we ook een kerstmarkt.

Om wat op te warmen zaten we geruime tijd in een gezellige koffietent. Daarna slenterden we weer verder door een aantal winkelstraten. Zo kwamen we op een gegeven moment uit bij het bekendste Stockholmse warenhuis NK. Daar had je prachtig versierde etalages die veel bekijks trokken, maar ook binnen was het één en al pracht en praal. Nadat we een kijkje hadden genomen bij een prachtige schaatsbaan en zeker vijf buitensportwinkels hadden bekeken, gingen we dineren. We kwamen uit bij een gezellig BBQ restaurant waar we voor een heel redelijke prijs heerlijk aten. Ron bestelde spareribs en kreeg maar liefst 900 gram van die dingen. Het zal je niet verbazen dat hij niet alles op kreeg. Voordat we naar het hotel terug liepen, kochten we nog wat drank en chips in een 7 Eleven. Tot onze verbazing was hier een groot blik bier helemaal niet zo duur als verwacht. Zweden staat er om bekend dat alcoholische dranken astronomisch duur zijn, maar €2,20 voor een halve liter Carlsberg, is beste doen. We ontdekten ook dat die 7 Eleven winkeltjes, die je overal in de stad vind, een goed adres zijn om goedkoop te kunnen eten en snacken.
Op die manier hoeft Stockholm helemaal niet zo duur te zijn als wordt gezegd.
Terug op onze hotelkamer bereidden we ons voor op de dag van morgen. Dan gaan we op tijd op pad om zoveel mogelijk te profiteren van het beperkte daglicht. We gingen op tijd slapen en zetten het geluid van onze smartphones uit in de hoop dat nachtelijke Whatsapp berichten vanuit New York ons niet meer wakker maken.