De eerste volle dag in Stockholm

De eerste hele dag in Stockholm begonnen we met een uitgebreid ontbijt in het hotel. Het was de afgelopen nacht erg stil geweest in het hotel, dus dachten we dat er niet veel mensen logeerden. Nou, bij het ontbijt bleek dat we ongelijk hadden. Het was er druk en de grote ontbijttafel zat vol. Wij legden er een flinke bodem voor de uitgebreide tocht door de Zweedse hoofdstad die we in gedachten hadden.

Goed aangekleed, compleet met thermohemdjes, mutsen en handschoenen, gingen we tegen tienen de straat op. Al die kleding bleek geen overbodige luxe. Het was 1 graad, maar met de wind erbij voelde het als -4 graden. Onze eerste excursie was naar het opvallende stadhuis. Dit kolossale bakstenen bouwsel werd aan het begin van de 20e eeuw gebouwd aan de oever van het Mälarmeer. Nadat we eerst buiten wat foto's hadden genomen, boekten er voor €7 een tour door het stadhuis. Een prima Engels sprekende Zweedse schone leidde ons rond door diverse zalen waaronder de zaal waar de Nobelprijzen worden uitgereikt en de opvallende gouden zaal waar het feest na afloop van die uitreikingen plaats vind. De jongedame vertelde interessante feitjes over het ontwerp en de geschiedenis van het stadhuis. Al met al waren we een klein uurtje zoet met de rondleiding.

Weer buiten liepen we langs de oevers van het Mälarmeer naar het Rådhuset, het Stockholm Court House. Dat was even zoeken. We namen wat foto's en liepen toen het centrum weer in. Onderweg liepen we langs een leuk restaurant waar we besloten om daar deze dag te gaan dineren. Bij onze route door de stad volgden we ruwweg de route die de bekende Hop On Hop Off-bussen rijden. Die rijden langs alle grote bezienswaardigheden.
Via via kwamen we uit bij het Koninklijk paleis waar we net te laat waren voor de wisseling van de wacht. We zagen nog net de afgeloste wacht onder begeleiding van muziek weg marcheren. Wij doken de smalle straatjes van Gamla Stan in. Het was er nu aanmerkelijk drukker dan gisteren. Nu met daglicht zagen we pas goed de gekleurde huizen en de gezellige winkeltjes. Ook bezochten we weer de kerstmarkt nabij de Storkyrkan. Die Storkerk bleek een prachtig exemplaar te zijn, zowel van buiten als van binnen. Binnen was het lekker warm zodat we wat konden bijkomen van de kou. Vooral de snijdende wind maakte dat het erg koud aanvoelde op straat.

Tegen enen waren we wel toe aan een warme bak koffie. Stockholm kent erg veel koffiezaken, maar alles zat bomvol. Pas bij de koffietent in het Kulturhuset vonden we een plekje. Goedkoop was het er niet. Twee cappuccino's en twee kleine kaneelbroodjes kostten ons €12.
Het middagdeel begonnen we met een wandeling over het eilandje Skeppsholmen. Dit eiland was vroeger een verdedigingsbolwerk en dat was nog goed te zien aan de kazerneachtige gebouwen. Ondanks dat we goed aangekleed waren en we stevig doorliepen, hadden we het toch koud. Zeker op plaatsen waar we flink werden blootgesteld aan de ijzige wind zoals op zo'n klein eiland.

Na Skeppsholmen liepen we via Gamla Stan naar Södermalm, een ander eiland, ten zuiden van de binnenstad. Dit eiland is erg heuvelachtig en de hoogteverschillen zijn groot. Wij pakten het slim aan. Om boven te komen pakten we een lift naar een restaurant om daar aan de andere kant weer naar buiten te gaan, maar nu bovenop de heuvel. We liepen er wat rond om in een Starbucks weer wat op te warmen met een lekkere cappuccino. Bij een 7-Eleven aten we een broodje. Zoveel hadden we deze dag nog niet gegeten.
Via via liepen we weer terug naar Norrmalm, het centrum van de stad. We liepen nog maar weer een keer al windowshoppend de drukke Drottninggatan op en neer om rond een uur of zes naar het restaurant te lopen dat we eerder hadden uitgezocht. Bij Wagamama aten we heerlijk. De gerechten daar zijn Japans maar sushi hebben ze er niet. Dineren in Stockholm heet duur te zijn, maar ook deze avond aten we lekker en alleszins betaalbaar.
Nadat we bij een 7-Eleven wat drankjes hadden gekocht liepen we terug naar ons hotel om daar bij te komen van deze koude maar mooie en leuke dag.