Een dag vol superlatieven

De belangrijkste excursie voor vandaag was het Deutches Museum, met 47.000 vierkante meter expositieruimte is het één van de grootste en belangrijkste musea in z’n soort in de wereld. Het bestaat al meer als honderd jaar en is helemaal gewijd aan technologische ontwikkelingen en natuurwetenschappelijk onderzoek. Het gigamuseum is gelegen op een eiland in de Isar. Via allerlei achteraf straatjes liepen we er naartoe. Bij de ingang was het er geweldig druk met de vele schoolklassen die deze dag niet braaf in de schoolbanken zaten, maar luidruchtig rond mochten rennen in het museum. Gelukkig bleek het museum zo groot dat de ADHD-ertjes al snel uit het zicht waren verdwenen en wij rustig alles konden bekijken. Alles op het gebied van technologie staat hier tentoongesteld. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Van levensgrote schepen tot complete vliegtuigen die aan het plafond hangen tot een V2 raket enz. enz. In totaal 64 zalen verspreid over 6 verdiepingen met alles wat je je maar bedenken. We keken onze ogen uit en merkten al snel dat dit museum veel en veel te groot was om in één dag te kunnen bekijken. Een week heb je er eigenlijk voor nodig om alles een beetje serieus te kunnen bekijken. Wij bleven er tot een uur of half vier en waren toen goed moe van al dat geslenter in het museum.

Vanuit het museum zagen we het al de hele dag sneeuwen en toen we buiten kwamen was München geheel wit en sneeuwde het nog steeds. Op weg naar de stad kwamen we voorbij de buitensportzaak “Globetrotter” gelopen. Zoiets hebben we nog nooit gezien; vier gigantische verdiepingen met werkelijk alles op het gebied van buitensport. Ze hadden er zelfs een vijver om kayaks uit te proberen en een “koudekamer” om kleding te testen in lage temperaturen. Je kon er ook je inentingen halen. En wij maar denken dat Bever Sport bij ons een grote zaak is.
Een ander superlatief is ons bezoek aan het Hofbräuhaus aan de Platz. In deze gigantische kroeg/brouwerij stroomt elke dag 10.000 liter bier uit de vaten. Natuurlijk moest Ron eens een grote literpul bier wegwerken. Dat bleek geen probleem en omdat het er best gezellig was, bleven we tot aan het eten in de kroeg hangen. ’s Avonds werkten we een pizza weg in een groot maar gezellig restaurant. Nog een laatste keer liepen we door het centrum waar het ook op een dinsdagavond met shitweer nog razend druk was. Morgen gaan we helaas al weer naar huis.