Pingyao en Xi'an

We hebben een leuke tijd in Pingyao gehad. Het plaatsje is de Chinese equivalent van ons Volendam, maar daardoor niet minder leuk. De oude stad is nog grotendeels authentiek en dat betekent veel grijze baksteen en grote kleurrijke borden en lampionnen. Het plaatsje is wel erg druk, vooral met Chinese toeristen. Die worden met electrische golfkarretjes door de smalle straatjes geraced en ze fotograferen alles wat los en vast zit. Wij zijn daar niks bij. Nicky en ik hebben een deel van de stadsmuur belopen en we hebben ons verder vermaakt met het bezoeken van diverse tempels en oude regeringsgebouwen binnen de stadsmuren. Vooral de tempels waren af en toe mooie, verstilde plekjes in de drukke stad. Omdat er zoveel toeristen zijn, zijn er ook veel souvenirsverkopers. Omdat die allemaal wat willen verkopen, kun je niet echt rustig door de straatjes slenteren. Dat was jammer, maar in Voldendam waarschijnlijk niet anders. Ons hotel was in het centrum van de oude binnenstad en heel erg leuk. Rondom diverse binnenplaatsjes lagen de kamers en in het restaurant was het erg goed eten en gratis internetten.

De volgende dag zijn we met een busje naar het "huis" van de familie Wang gereden. Huis staat tussen haakjes omdat het een dorp op zich bleek te zijn. De familie Wang was dan ook een erg grote en invloedrijke familie. Binnenplaatsje na binnenplaatsje met overal tempeltjes en opnieuw ingerichte kamers kregen we te zien. We liepen er ruim 2 en een half uur rond om een kleine indruk te krijgen. Ook hier erg veel Chinese toeristen, dus mensen die ongeneerd voor je cmaera lopen en rochelen en spugen dat het een lieve lust is. We kunnen er niet aan wennen. De middag sloten we af met een bezoek aan een tempel iets buiten Pingyao. Hier waren we de enige bezoekers, samen met een "art-class". De beelden in de tempel werden door de studenten nagemaakt in klei. Erg mooi allemaal.

Na een klein dineetje in het hotel werden we in de eerder genoemde golfkarretjes naar het station gereden. Tenminste, dat was de bedoeling. Om de oude stad uit te komen moesten we een stadspoort onderdoor. Die zat echter helemaal verstopt met honderden Chinezen die elkaar geen centimeter ruimte gaven. Victor, onze reisbegeleider besloot actie te ondernemen. Als een volleerde politieagent lootste hij ons door de gigantische puinhoop. Daarbij schuwde hij niet om vrouwtjes en kinderen op zij te zetten om ruimte voor ons te maken. We hebben ons helemaal blauw gelachen daar! Dankzij Victor waren we wel op tijd voor onze nachttrein naar Xi'an.

's Morgens vroeg reden we het station in Xi'an binnen. Het hotel lag op vijf minuten lopen vanaf het station en onze kamers waren al klaar , zodat we al vroeg deze grote stad konden gaan verkennen. De zon scheen en het was tegen de 30 graden. Eerst werd de Grote Gans pagode bezocht. Dat bleek een toeristische attractie van formaat. Gevolg: enorme drukte. Daarom hadden we het daar redelijk snel gezien. In het centrum van de stad bezochten we de Klokkentoren en natuurlijk dronken we een koffie bij Starbucks. Met voldoende caffeine in het lijf, liepen we de oude moslimwijk in. Hier waren de nauwe straatjes omlijnd met souvenirsstalletjes en restaurantjes. Wel heel gezellig allemaal. Ook wij hebben ons gewaagd aan enkele souveniertjes. Dat betekende wel dat er flink onderhandelt moest worden. Ron heeft er toch een talent voor, want veel meer dan een kwart of zelfs een tiende van de vraagprijs hebben we niet betaald. De middag sloten we af met een bezoek aan een oude moskee. Leuk om te zien hoe deze moskee zowel Chinese als moslimelementen bevatte. De foto- en videocamera draaiden overuren.

De volgende dag stond in het teken van een bezoek aan het grote terracottaleger van de eerste Chinese keizer, even buiten Xi'an. Ron was hier al eens geweest, maar dat nam niet weg dat alles nog even indrukwekkend overkwam als de eerste keer. Het is wel een echte "tourist-trap". We werden doorgegooid met souvenirs. Dit keer hebben we ons ingehouden en niks gekocht. Na de middag bezochten we de oude medicijnenmarkt in Xi'an. Zelden zagen we een zo kleurrijk marktje. De meest vreemde spullen werden hier, in gedroogde vorm, aangeboden. Zo lagen er gedroogde hondenlullen, slangen, schildpadden en nog veel meer. Met weer veel te veel foto's reden we naar een oude taoistische tempel midden in de stad. Doordat het al laat in de middag was, hadden we een prachtig licht in de tempel. Verstilde binnenplaatsjes met vrouwtjes die tai chi oefenden, deden de rest. Weer tig foto's dus. Dat word nog wat om die allemaal uit te zoeken.

's Avonds stapten we op de nachttrein naar Lanzhou. Vandaar uit gaan we met de bus naar onze eerste Tibetaanse bestemming; Xiahe. Daarover later meer.