Beijing II

Gisteren al weer onze laatste dag in Beijing gehad. Al om half zeven waren we op weg naar een groot park (Park van de Hemel) waar zo 's morgens vroeg al vele honderden zo niet duizenden Chineesjes allerlei oefening doen zoals tai chi (schrijf je dat zo?). Prachtig om te zien hoe de vaak oude mensjes allemaal tegelijk bewegen met een zwaard of waaier. Ook hun leningheid viel te bewonderen; oude vrouwtjes die hun beentjes hoog de lucht in konden gooien. Helaas hadden we niet veel tijd want er stond nog een fietstocht door Beijing op het programma. We hadden net de fietsen gehuurd toen de hemelsluizen boven de stad werden open getrokken. En niet zo'n klein beetje ook. Omdat we ons niet laten kennen, begonnen we toch aan de fietstocht, maar net een kilometer ver weg, brak er van de fiets van Ron een trapper zodat er een vroegtijdig einde kwam aan de natte tocht. Met de metro zijn we, na het drogen van onze kleren, naar de prachtige Lama tempel gegaan. Hier hebben we onze ogen uitgekeken bij al die rijk bewerkte altaren en een acht meter hoog Buddhabeeld. Het was een prachtig voorproefje van wat er ons in Tibet nog allemaal te wachten staat.

Halverwege de middag vertrokken we in een busje naar het treinstation voor de reis naar onze volgende bestemming; Pingyao. Dit stadje op zo'n 11 uur treinen vanaf Beijing staat sinds kort op de monumentenlijst van de Unesco. In de trein hadden we de beschikking over softsleeperplaatsen zodat we, met wat geluk, deze nacht nog wat zouden kunnen slapen. Helaas werd het al vroeg donker zodat er niet veel naar buiten viel te kijken. Het diner bestond dit keer uit een bak met noodles, die met wat kokend water erop, toch een goede maaltijd vormden. Al om negen uur sliepen we omdat we 's nachts om vier al in Pingyao aan zouden komen.

Dat laatste klopte niet. Het werd half vijf. Gelukkig konden we wel binnen in ons hotel. Alleen had men nog geen kamers voor ons zodat 's morgens om zes uur dit stukje werd getikt.

Anoniem zei…
Hoi Ron en Nicky. Het is of ik mijn eigen reisverslag van China lees. Ook wij logeerden in het Dong Fang hotel en gingen 's morgens bij de bakker (Moskou) eten. Heerlijk. En ook wij gingen naar de muur, het tiananmenplein, de verboden stad, de tempel van de hemel, aten in de hutong. Eten op een draaischijf. Heerlijk allemaal. Ook wij gingen met de trein naar Pingyao. Welk hotel hebben jullie? Wij hadden er eentje met een moeilijke naam, midden in het prachtige oude centrum van Pingyao. Mooie kamers en een heerlijk restaurant met uitzicht op de straat. Meestal zetten ze voor ons ook nog een tafel en bankjes buiten, zodat we fijn in het zonnetje konden zitten, met uitzicht op de winkelstraat en een van de mooie poorten. Fijn dat jullie het ook naar de zin hebben. Jammer van die fietstocht in Beijing. Geniet er allemaal van, want je bent weer in Nederland voordat je het in de gaten hebt. Nog heel veel plezier gewenst. Marlies en Coen