Zuid Hollandse eilanden - Dag 2

Na een lange en prima nacht slaap waren we klaar voor dag twee van dit uitje. Het ontbijt hadden we zelf meegenomen en vanwege een lekker zonnetje konden we op ons balkon ontbijten. Daarna reden we naar misschien wel de mooiste plaats op de Zuid Hollandse eilanden; Brielle. Deze vestingstad heeft een prachtig historisch centrum met veel bouwwerken uit het begin van de 17e eeuw. Onze auto konden we kwijt aan de rand van het stadje bij een ondergrondse vestiging van een Jumbo supermarkt. Op het dak, dus eigenlijk op straatniveau, was een grote parkeerplaats. Vandaar uit liepen we zo de vesting binnen. In Brielle was zelfs op deze vrijdagmorgen al veel activiteit. Wat ons naast alle oude pandjes ook opviel waren we kleine en vaak bijzondere winkeltjes die hier waren. Het moet erg leuk zijn om een dagje te winkelen in dit stadje van amper 12.000 inwoners. De gigantische kerk kan je niet ontgaan. Helaas werd de toren wel net in de steigers gezet toen wij er waren. Mooi was ook het “Asyl voor oude en gebrekkige zeelieden”. We volgden een wandelroute door de stad en kwamen zo uit in de haven die helemaal vol lag met plezierjachten. Op de kades stonden veel prachtige panden. Brielle heeft maar liefst 400 monumenten binnen de nog in tact zijnde stadswallen. Het was dan ook een feest om onder een lekker zonnetje door de straten te slenteren en her en der wat te fotograferen.

We waren veel langer in Brielle dan gepland toen we zo rond half één een plekje vonden op een groot terras voor een cappuccino met een stuk appeltaart. Nadat we vonden dat we Brielle gezien hadden, pikten we de auto weer op en reden we over de Haringvlietbrug weer naar Goeree Overflakkee. Nicky had een heel aparte vogelkijkhut gevonden in de vorm van een gigantisch ei. Het bouwwerk moest in Stellendam zijn, maar het duurde even voordat we het hadden gevonden. Nadat we de auto hadden geparkeerd, moesten we nog een kleine kilometer lopen om vogels te kunnen spotten, maar het was allemaal wel de moeite. Vooral van binnen was de vogelkijkhut een waar staaltje van knap houtwerk.
Volgende stop was in Ouddorp op de kop van het eiland. Hier keken we onze ogen uit toen we al die toeristen zagen die zich in het dorpje bevonden. Het gehele centrum was één groot terras en die zaten allemaal bommetje vol. Dat kwam natuurlijk wel vanwege het mooie weer, maar de Coronamaatregelen werden er niet bepaald gerespecteerd. Het was alsof er geen Corona was. Hoewel het een leuk plaatsje was, bleven we er niet lang, want we vonden het er te druk. We aten er snel wat en reden naar de grote en opvallende vuurtoren vlakbij de Zeelandbrug. Hier struinden we wat op het strand voordat we naar Hellevoetsluis terug reden. Daar parkeerden we de auto bij het hotel en liepen te voet het centrum van deze plaats in. Ook Hellevoetsluis heeft nog een deel van de stadswallen en diverse bastions. De waren de moeite van het bekijken waard, evenals de molen. De jachthaven in deze plaats is gigantisch. Het oude centrum was ook hier één groot terras. Wij maakten echter eerst onze ronde af. Zo kwamen we uit bij een gigantisch superjacht dat daar lag aangemeerd. Het splinternieuwe bakbeest was 50 meter lang en was de overtreffende trap van overdaad. Toen we weer terug in het centrum waren pikten we een terrasje. Hoewel het niet warmer was dan 15 graden, was het heerlijk buiten zitten onder het zonnetje.

Weer terug in het hotel pikten we de drone even op en stuurden het ding een paar keer de lucht in voor wat beelden van bovenaf. ’s Avonds bestelden we weer eten uit het restaurant van het hotel en konden deze keer buiten op ons balkon genieten van de gigantische burger en een wijntje. We genoten volop van ons uitje.