Museumweekend Amsterdam, dag 1

Waar een televisieprogramma als Eigen Huis en Tuin al niet toe kan leiden. Daar zagen we een paar maanden geleden een item over hotel Jakarta in Amsterdam. Vooral het grote atrium met daarin een heus oerwoud sprak ons aan maar ook de kamers kwamen erg luxe op ons over. Daar wilden we best een nachtje slapen. Hoe we er op kwamen, weet ik niet meer, maar op een doordeweekse zaterdag zagen we op de site van het hotel naar de prijzen voor een overnachting te kijken. Die waren hoog maar niet onoverkomelijk. We besloten eens gek te doen en we reserveerden een kamer. Een paar dagen Amsterdam bood ons een mooie gelegenheid om een aantal musea in de hoofdstad te gaan bezoeken.
Met de trein reisden we naar Amsterdam en we wurmden ons een weg langs andere toeristen naar het Rijksmuseum dat best een eindje van het centraal station ligt. Gelukkig hadden we het weer mee. Het Rijksmuseum wilden we nog een keer bezoeken vanwege de tentoonstelling van Rembrandt. Vanwege zijn 350-ste sterfdag had men alle tekeningen en schilderijen bij elkaar gebracht. Om al dat moois te mogen zien, moesten we een tijdslot aanvragen. Gelukkig viel de wachttijd mee. Binnen een half uurtje konden we naar binnen bij de tentoonstelling. Tot die tijd bekeken we een paar andere zalen in het museum.

We hadden het kunnen weten, een dergelijke tentoonstelling trekt veel publiek. Maar deze trok wel heel veel volk. Het was af en toe dringen voor de vaak piepkleine tekeningen en etsen. Rembrandt kon vreselijk goed tekenen, maar het was veelal op klein formaat. Alsof het papier zo duur was in die tijd. Uiteraard waren we ook de grotere schilderijen te zien waaronder de pas gerestaureerde schilderijen van Maarten en Oopjen. Onvoorstelbaar dat er voor 160 miljoen euro aan schilderijen aan één wand hangt. Mooi was om te zien hoe sommige mensen minutenlang roerloos naar een enkel schilderij of tekening konden kijken. Wij bekeken ook alles op ons gemak maar hadden toch een iets hoger tempo. Al met al waren we geruime tijd zoet met Rembrandt. Toen we klaar waren voelden we onze benen al. Tijd voor een pauze dus. In een koffiebarretje dronken we een cappuccino.
Weer wat uitgerust besloten we de eregalerij te gaan bezoeken. Hier hangt onder andere de Nachtwacht nog. Die had men laten hangen waar ie al jaren hangt. Ook hier was het druk, vooral met buitenlandse toeristen die in deze grote zaal de mooiste schilderijen uit de verzameling van het Rijksmuseum konden bewonderen. Een paar jaar geleden waren we ook al in het Rijksmuseum en toen hadden we na een paar uur geen puf meer om de verzameling andere kunst dan schilderkunst te bekijken. Daarom bekeken we dit deel vandaag. We bezochten zaal na zaal vol met antieke scheepsmodellen, wapens, keramiek, horloges, juwelen en meubels. De collectie is immens groot. Hier was het veel minder druk dan bij de schilderijen en we konden dan ook alles op ons gemak bekijken. Al met al waren we het grootste deel van de dag in het museum bezig.
Toen we na vieren buiten kwamen stapten we een zonnig Amsterdam in. We namen dan ook niet de kortste route naar ons hotel, maar slenterden nog wat door de stad en stapten her en der een winkel binnen. Ons hotel ligt op het Java-eiland in het IJ. Om daar te komen moesten we omlopen omdat een oude route naar dat deel van de stad was afgesloten vanwege bouwactiviteiten. Het was dan ook al dik na vijven vooraleer we incheckten.
Hoewel het hotel op een schiereiland ligt en omgeven is door water, hadden wij een waardeloos uitzicht. Wij keken vanuit onze kamer uit op de flat aan de overkant van de straat. Dat heb je als je een goedkope kamer boekt. De kamer zelf was echter prachtig met een Indonesisch thema. Er was veel bamboe verwerkt in de kamer en er hing een prachtig houtsnijwerktafereel aan de muur. De kamer deed warm aan en was van alle moderne gemakken voorzien. Met onze camera’s maakten we een toer door het hotel dat er in het echt net zo mooi uit zag als op televisie.
In de panoramabar op de hoogste verdieping dronken we een duur drankje voordat we om half zeven naar het restaurant gingen voor het diner. We bestelden er een Indonesische rijsttafel en weldra stond ons tafeltje helemaal vol met schaaltjes waarin de meest lekkere gerechten zaten. We aten er heerlijk. De rest van de avond moesten we uitbuiken. Dat deden we op onze kamer, liggend op bed met een dom programma op televisie.
Hieronder kun je een filmpje bekijken wat je een impressie geeft van ons hotel