Zonnig Deventer

Kennelijk hadden de weergoden ook wel in de gaten gehad dat ze het te bont hadden gemaakt met al die regen gisteren en wilden ze het goedmaken. Toen we opstonden en naar buiten keken, zagen we een blauwe hemel en een zonnetje. Wat een verschil! Het ontbijt verliep dan ook wat sneller waarna er meteen op uit trokken. We besloten om terug naar het centrum van Zwolle te gaan om deze stad ook bij droog weer te kunnen bekijken. We wisten er inmiddels de weg en we bekeken, fotografeerden en filmden de bezienswaardigheden van de stad bij mooi weer. Zo liepen we langs de vestingsmuren en -torens, slenterden over de Markt en bezochten we de Peperbus, die we nu wel konden bezoeken, ondanks dat ie eigenlijk dicht was. Ook liepen we weer langs museum De Fundatie en de Sassenpoort die er zo heel wat mooier bij stond.
Met meer foto’s dan we gisteren in een hele dag hadden genomen, namen we daarna de trein naar nog een Hanzestad, Deventer. Deventer is één van de oudste steden in Nederland en wordt al in de 9e eeuw genoemd. Dankzij het Hanzeverbond, staan er in de stad aan de IJssel veel prachtige oude gebouwen. Reden genoeg om ook daar een bezoekje te brengen.
Een treinritje van 24 minuten bracht ons in Deventer waar we via de Keizerstraat uit kwamen op de Brink, een langwerpig plein vol met café’s, restaurants en terrassen. Een week eerder was hier het beroemde Dickensfestival en vooral in de Walstraat was daar nog het nodige van te merken. Hier had je ook veel leuke en aparte winkeltjes. Al slenterend kwamen we uit bij de Bergkerk. Ook deze kerk was van binnen grotendeels leeg. Wat is dat toch met die gereformeerde kerken? Buiten was het veel leuker. Het stratenpatroon in het Bergkwartier is sinds de middeleeuwen hetzelfde gebleven en die straatjes stonden vol met knusse, eeuwenoude huisjes.
Via een hoop van die leuke straatjes kwamen we weer op de Brink. Daar trok vooral museum De Waag onze aandacht. Het gebouw was prachtig maar helaas was het museum dicht omdat het maandag was. We lunchten deze dag in een heel leuk tentje op de Brink, Jasmin’s. Gezeten in grote, chique stoelen werkten we er een paar kroketten naar binnen.
Een beroemde foto van Deventer is het zicht op de stad vanaf de IJssel. Die foto wilden wij ook maken en daarom beklommen we de brug. Daarna liepen we de stad weer in keken rond bij het Stadhuis en de Grote of Lebuinuskerk. Opvallend aan Deventer vonden we de vele smalle winkelstraatjes met aparte winkeltjes. Natuurlijk zitten in de stad ook de bekende landelijke ketens die je in elke stad tegen komt, maar gelukkig ook eens wat andere zaakjes. In een rommelig antiekzaakje vond Ron nog een blikken politiehelikopter. Die ging mee voor een zacht prijsje. Op deze dag voor kerst was het druk in de stad. Veel mensen wilden kennelijk nog op het laatste moment kerstinkopen doen.
We schreven het al, gereformeerde kerken zijn saai, oersaai. Een gelukkige uitzondering hierop was de Broederenkerk. Het interieur was wel saai, maar het leuke was de grote kerststal met tal van leuke diorama’s. De beeldjes bewogen met een druk op een knop of hendel. Je mocht overal aankomen. Dat was zelfs de bedoeling. Ook apart was de verkoop van glühwein in de kerk.
We sloten ons bezoek aan Deventer af in een klein maar sfeervol kroegje dat in de Jordaan niet zou hebben misstaan. Daarna namen we de trein terug naar Zwolle. Daar wilden we weer gaan dineren. Het was echter erg druk op deze kerstavond. Het restaurant van onze keuze zat overvol en ook bij Blij was het vol. Daar hadden ze gelukkig nog net een tafeltje voor ons vrij. Wel achteraf en in de tocht, maar toen een andere tafel vrij kwam, konden we daar naartoe verhuizen en zaten we prima. Ook aten we er weer prima.
Toen we terug naar het hotel liepen begon het weer zachtjes te druppen, maar wij hadden in ieder geval een koude maar zonnige dag achter de rug.

De volgende dag reden we na een uitgebreid ontbijt terug naar huis en vierden daar verder de kerstdagen.

Het videootje van ons uitje kun je hier bekijken.