Schiermonnikoog dag 2 en 3

Vandaag hadden we nog een hele dag tegoed op Schiermonnikoog. Na het ochtendritueel, ontbeten we in het hotel en gingen daarna op pad. Er was voor deze dag een bak regen voorspelt. We keken er dan ook niet van op dat het miezerde toen we aan onze wandeling begonnen. We liepen het dorpje uit richting de dijk aan de Waddenzee kant en verbaasden ons van de hoeveelheid brandganzen die zich op de weilanden bevonden. Jeetje, wat waren dat er veel.
Via de dijk liepen we naar de Westerplas waar we in een vogeluitkijkhut even aan de regen ontsnapten. Je kan toch aardig nat worden van miezerregen. Koud was het niet. Begin december was het nog een graad of tien. De bomen en struiken hadden ook nog veel blad dat fraaie herfstkleuren vertoonde. We liepen langs veel braamstruiken en cranberrybosjes. Het verbaasde ons dat we nog zo ver van de zee liepen. De wandel- en fietspaden lopen allemaal een heel eind van het strand vandaan. Dat strand is aan de westkant overigens meer zandbank dan iets anders.
Toen we uiteindelijk bij het strand aan kwamen, was het droog geworden. Wel waaide het hard, maar daar hadden we geen problemen mee. Het strand was breed en verlaten. We kregen dan ook echt een eilandgevoel toen we hier liepen.
Al lopend kwamen we bij de kenmerkende rode vuurtoren die je vanaf het hele eiland kunt zien staan. Daarna zochten we een gezellig eettentje op voor de lunch. Vooral de erwtensoep was heerlijk. Na de lunch kwam de zon zowaar voorzichtig door de wolken piepen. We liepen naar het noordzeestrand aan de noordkant van het eiland. Hier was het licht van de zon heel mooi omdat er een gat in de bewolking zat en de zee prachtig blauw leek. We liepen diverse kilometers op het strand in de richting van Badstrand. Daar vonden we een leuke strandtent, de Marlijn, waar we wat dronken.
Op onze wandeling terug naar het dorp kwamen we langs een aantal bunkers die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers waren gebouwd. Er was zelfs een bunkermuseum. Pas laat in de middag waren we terug in ons appartement. We hadden zo’n 15 kilometer gelopen. We waren dus wel uitgewaaid. Gelukkig waren de weersvoorspellingen niet helemaal uitgekomen en hadden we het grotendeels droog weten te houden.
’s Avonds aten we heerlijk in restaurant Het Noorderlicht. Deze keer letten we erop dat we niet zo vol zaten als de dag ervoor. Voldaan dronken we daarna nog een drankje in ons appartement voordat we gingen slapen.
De volgende dag zat ons uitje op het eiland er al weer op. Na het ontbijt werden we door een bus naar de boot gebracht voor de overtocht naar Lauwersoog. Daarna volgde de lange rit naar huis. Onderweg hielden we het niet droog maar we hadden gelukkig geen file. Om kwart over twee konden we de sleutel van de voordeur omdraaien. Schiermonnikoog is ons erg goed bevallen.

De foto's die Ron maakte kun je zien door op deze link te klikken.

Een videootje van 3 minuten vind je hier.