Maandag in Amsterdam

Dit dagje uit begint met een mailtje in de inbox van Margot die ons vraagt of we interesse hebben in twee dagkaarten voor de trein. Ze had die gekocht en vervolgens geen tijd gevonden om ze te gebruiken. Nou, wij wilden die kaartjes wel. Amsterdam als bestemming voor vandaag was snel besloten. De stad biedt ook op een maandag en bij wat minder weer voldoende vermaak.
Om het station in Helmond te bereiken, viel nog niet mee. Momenteel ligt het hele stationsplein overhoop en we moesten een eind omlopen om op het perron te kunnen komen. Een stationsgebouw is er even niet. Dat moet weer worden opgebouwd nadat het oude gebouw onlangs is gesloopt.
Met de trein van 09.20 uur reden we naar Eindhoven. Daar hadden we een goede aansluiting met de trein naar Amsterdam. Jammer genoeg reed de trein het hele traject als een boemeltje en kwamen we met een vertraging van maar liefst 20 minuten aan in de hoofdstad. Dat de NS haar treinen op een doordeweekse maandag buiten de spits niet op tijd kan laten rijden is een slechte zaak.
In Amsterdam dronken we eerst een cappuccino bij Starbucks. Gelukkig zie je de zaken van deze koffieketen steeds meer in Nederland. Voorzien van voldoende cafeïne togen we vervolgens naar naar het haventje voor het treinstation voor een heuse rondvaart door de Amsterdamse grachten. Ron had nog nooit zo'n boottocht gemaakt en voor Nicky was het al heel lang geleden. Voor 14 euro per persoon werden we toerist in eigen hoofdstad. Terwijl we op de boot stonden te wachten gingen de hemelsluizen eventjes flink open. Gelukkig konden we snel aan boord. Nadeel was wel dat door de regenbui alle ramen waren beslagen. Gelukkig had de Amerikaanse vrouw die tegenover ons zat een paars hoedje op dat vervolgens dienst deed als poetsdoek waardoor we weer wat zagen. Via de IJ, langs Nemo en het scheepvaartmuseum voeren we de grachten op. Natuurlijk kenden we die grachtenpanden van eerdere bezoeken aan de stad, maar vanuit dit perspectief hadden we die gebouwen nog niet eerder gezien. Gelukkig was het weer droog en scheen er zelfs en zuinig zonnetje. Het uur in de boot was voorbij voor we er erg in hadden. Het tochtje was niet spectaculair maar wel vermakelijk.
Lunchen deden we in een lunchroom aan de Kalverstraat. Twee broodjes, een kop thee en een cappuccino maakten ons vermogen bijna twintig euro minder. Amsterdam is niet goedkoop. Voor de middag hadden we geen plannen. Via het Begijnhof liepen we naar de zogenaamde 9 Straatjes. In die straatjes vind je kleine aparte winkeltjes en restaurantjes maar wij waren er snel uitgekeken. Leuker was het bij de enige Applestore in Nederland aan het Leidseplein. Hier staarden we naar al dat leuke speelgoed. Het leuke van deze winkel is dat je overal aan mag zitten en alles uit kunt proberen. Via een rondje door het nabij gelegen Vondelpark kwamen we uit bij de PC Hoofdstraat. We snappen nog steeds niet waarom deze straat zo beroemd is. Oké, je hebt er een hoop dure winkels, maar de straat heeft net zo veel sfeer als een oud leegstaand fabriekspand. Auto's staan aan weerszijden van de straat geparkeerd, veel winkels worden verbouwd met alle overlast van dien en gezellige koffietentjes of restaurantjes ontbreken nagenoeg. Onze winkelstraat is het beslist niet. Via het Museumplein liepen we weer richting Dam en kregen nog een keer een bui regen op onze kop.
De Amsterdamse taxichauffeurs hebben wereldwijd een erg slecht imago. Ze overvragen hun klanten, zijn vaak onbeschoft en rijden als gekken. Vanaf vandaag zijn ook wij overtuigd Amsterdamse taxihaters. Terwijl we voor het treinstation netjes, bij groen licht, een voetgangersoversteekplaats gebruikten, werd Ron letterlijk van dat pad gereden door een lul in een taxi die het nodig vond om door rood licht te rijden. Slechts met de grootste moeite kon Ron voorkomen dat hij op de motorkap lag door met z'n handen keihard op de motorkap te bonken waardoor de chauffeur door kreeg dat hij bezig was een voetganger aan te rijden. Gelukkig had de botsing geen gewonden tot gevolg, maar het scheelde niet veel. De chauffeur bleef maar verontschuldigingen uitten terwijl hij door ons beiden helemaal stijf werd gescholden. Normaal zijn we helemaal niet zo, maar we waren beiden behoorlijk geschrokken en dat rechtvaardigt ons gescheld.
De treinreis terug verliep rustig maar wel weer met vertraging. 7 Minuten later dan gepland kwamen we in Eindhoven aan. Gelukkig had onze aansluitende trein naar Helmond ook vertraging en konden we vrij snel richting huis reizen. NS had vandaag duidelijk haar dag niet. Zouden het toch de blaadjes op de rails zijn? Om kwart voor zeven waren we weer thuis na een leuk dagje Amsterdam. En dat allemaal vanwege twee gratis treinkaartjes. Margot moest maar eens meer van dat soort kaartjes kopen. Wij houden ons wel aanbevolen.