Een maritiem dagje

Vandaag een lekkere luie start van de dag. We hadden afgesproken dat we pas om 10 uur zouden verzamelen in de lobby van het hotel. Dus lekker geen wekker en op het gemak ontbijten. Eenmaal boven water reden we met z’n alleen in een minibus naar het Ganggeung Unification Park op ruim een uur rijden van Sokcho. Daar staat een Noord Koreaanse onderzeeër tentoongesteld die in 1996 voor de kust van Zuid Korea op de rotsen liep. Aan boord waren, behalve de bemanning, 13 spionnen. Deze wisten toch aan wal te geraken maar in een zes weken durende speurtocht werden 11 spionnen gedood, eentje werd er levend gepakt en eentje is nooit gevonden. De onderzeeër werd geborgen en vormt sindsdien een mooi staaltje propaganda voor Zuid Korea. We konden ook in het vaartuig. We stonden versteld van de vooroorlogse techniek van het zeer benauwende bootje. Dat mensen in zo’n apparaat durfden te stappen en er nog mee onder water mee gingen ook. Gelukkig hadden we een helm op onze koppen want regelmatig stootten we onze hoofden in het claustrofobisch kleine ding.

Behalve de Noord Koreaanse onderzeeër stond er ook de 118 meter lange Jeon Buk Ham, een Zuid Koreaans fregat. Men had het gigantische vaartuig aan wal gehesen waardoor het nog groter leek dan dat ie al was. Ook hier konden we binnen kijken. Het was echter allemaal ouwe meuk wat er te zien viel. Het schip is dan ook al 67 jaar oud.
De volgende stop van deze dag was een bijzondere. Ron had afgelopen zondag tijdens de treinreis een gebouw in de vorm van een cruiseschip op een berg zien liggen. Toen konden we uiteraard niet stoppen om het gebouw eens nader te bekijken, maar nu ontdekten we dat we vlakbij dat bouwsel waren en daarom vroegen we de reisbegeleider daar naartoe te rijden. We kwamen uiteindelijk uit bij het Sun Cruise Resort Yacht, een hotel dus. Het schip is, heel onwerkelijk, boven op een berg gebouwd. Je weet niet wat je ziet.
Het museum van het Unification Park was het volgende doel. Hier werd nog eens uitgebreid stil gestaan bij alle oorlogen waarin Korea verzeild is geraakt en ging men nog wat dieper in op de triomf mbt die Noord Koreaanse onderzeeër. Via nog een vissershaventje reden we terug naar Sokcho naar het hotel waar we nog wat konden bijkomen van de dag.
’s Avonds aten we met de groep mee in een lokaal restaurantje. We aten weer eens Sjabu Sjabu, een Koreaans rundvlees gerecht. Heerlijk. Morgen rijden we al weer terug naar Seoul en komt het einde van onze reis al weer in zicht.