Effe mopperen .... De OV Chipkaart


Een kort berichtje in de krant kondigt het einde van de strippenkaart en het papieren treinkaartje in Nederland aan. Nog eventjes en iedereen die gebruik wil maken van het openbaar vervoer moet in het bezit zijn van een OV-Chipkaart. Met deze kaart zou reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker dan ooit moeten worden. Geen kaartjes meer kopen, gewoon ff je pasje voor een kaartlezer houden en reizen maar met bus, tram, trein en metro, overal in Nederland. Klinkt makkelijk, zelfs aanlokkelijk.
Omdat ik incidenteel wel eens gebruik maak van de trein, vond ik de aankondiging van het einde van het papieren treinkaartje een goed moment om in het bezit te komen van zo’n OV-Chipkaart. Met deze beslissing begon het megakarwei, want, ik zeg het maar vast; Wat moet je veel moeite doen en enorm veel handelingen verrichten voordat je die kaart überhaupt voor een kaartlezer kunt houden om een treinritje te maken!
M’n queeste begint met een simpele zoekopdracht met Google. De site van de OV-Chipkaart is zo gevonden. Echter dan blijkt na wat leeswerk dat er al meteen keuzes gemaakt dienen te worden, wordt het een kaart op naam?, een anonieme kaart? of toch een wegwerpkaart? Na nog meer leeswerk besluit ik dat een kaart op naam voor mij de beste optie is. De kaart dien je via het internet te moeten bestellen. Omdat er een pasfoto op de kaart komt, dien je die, samen met je hele doopceel, te uploaden. De site van de OV-Chipkaart is echter niet vriendelijk voor Mac gebruikers zoals ik en de Safari webbrowser wil de foto niet uploaden. Gelukkig heb ik ook nog een Windows Netbook, dus die maar opgestart om het hele aanmeldingsproces opnieuw te doorlopen. Gelukkig doet de Internet Explorer het wel, maar ik ben al snel weer een half uur verder.
Op de website heb ik gelezen dat je er voor kunt zorgen dat je nooit te weinig saldo op je kaart hebt staan. Als het saldo op je kaart onder de 5 euro komt, wordt dat saldo dan automatisch aangevuld via een door jouw opgegeven bankrekening. Dat lijkt me een handige optie en ik besluit die aan te vragen. Weer moet ik m’n hele doopceel maar nu aangevuld met bankrekeninggegevens opgeven. Voordat ik het berichtje op m’n scherm krijg dat ik de chipkaart binnen één à twee weken thuis gestuurd zal krijgen, ben ik anderhalf uur verder.
Positief verrast ben ik als de chipkaart al na twee dagen in mijn brievenbus ligt. Echter als je denkt dat je nu kunt reizen met dat ding, heb je pech. Er moet eerst saldo op. Logisch natuurlijk, maar standaard zit die optie er niet op! Je moet opnieuw naar de website van de OV-Chipkaart om dat “reisproduct” aan te vragen. Heb je dat gedaan dan dien je naar een winkel of kantoor van een vervoersbedrijf te gaan waar ze een oplaadautomaat hebben. Daar dien je dan wat acties te doen waarna je eindelijk je geld kwijt kunt op die chipkaart.
Zoals ik al heb geschreven, reis ik voornamelijk met de trein als ik met het openbaar vervoer reis. Om met de NS te kunnen reizen met zo’n chipkaart, moet je op de website van de NS apart weer een keer het reisproduct “reizen op saldo” aanvragen. Na bevestiging via e-mail, moet je naar een NS station om dat reisproduct op je chipkaart te laten zetten. Pas dan kun je er saldo voor treinreizen met de NS op de kaart zetten. Braaf doe ik dat allemaal.
Omdat ik de optie “automatisch opladen” heb besteld, krijg ik in de aanbiedingsbrief die met de kaart komt, uitleg over hoe ik deze functie moet activeren. Ik moet er met de pas, de brief en een legitimatiebewijs voor naar een kantoor van een vervoerder. Omdat ik toch naar het NS station moet om het reizen op saldo te activeren, neem ik het gevraagde allemaal mee en meld me in de kiosk op het station van Helmond. Dat blijkt echter geen NS-balie te zijn en het vriendelijke meisje vertelt me dat ik daarvoor naar Eindhoven of naar Venlo toe moet. Onverrichter zake loop ik maar weer naar huis met het idee dat ik deze functie voorlopig nog maar niet activeer totdat ik toch op een groot station ben waar ze wel een NS balie hebben. Helmond is met z’n 85.000 inwoners kennelijk te klein voor een NS balie. Dank je NS! Thuis lees ik de aanbiedingsbrief nog maar eens goed door en lees dat ik het automatisch opwaarderen ook via internet kan regelen. Ik ga weer naar de website en doorloop voor een tweede maal de hele aanvraagprocedure voor dit opwaarderen. Deze keer moet ik zelfs via iDeal 1 cent overmaken naar Translink waarna ik het bericht krijg dat ik nu deze functie kan activeren bij een oplaadautomaat. Ik moet dus weer naar zo’n masjien voordat ik de zekerheid heb dat er altijd voldoende saldo op de chipkaart staat! Maar vooruit, ik heb toch niks anders te doen.
Om thuis het saldo op je kaart te kunnen zien moet je een account aanmaken op de site van de OV-Chipkaart, dus ga ik maar weer naar die site en geef voor de derde keer m’n hele doopceel weer op. Wanneer houdt het nou eens op met de vraag om gegevens?
Ik ben nu op het moment dat ik denk dat ik alles heb gedaan om een treinritje te kunnen maken met de chipkaart, maar ben er nog niet zeker van of het saldo op mijn kaart ook voor de andere vervoersmaatschappijen dan de NS geldig is. Dat antwoord moet ik nog gaan zoeken.
Met al het verzamelen van info, die aanvragen en al dat geactiveer ben ik een dikke vier uur bezig geweest. Ik ben van mening dat ik best handig met dit soort dingen ben, maar nog nooit heb ik zoveel moeten doen voor een aanvraag als voor die OV-Chipkaart. Zelfs het regelen van de hypotheek voor m’n huis was minder werk.
Ik houd m’n hart vast voor al die mensen die minder handig  of slim zijn als straks de strippenkaart en het papieren treinkaartje ophouden te bestaan. Ik kan me voorstellen dat er massa’s mensen zijn die er gewoonweg niet aan uitkomen en geen gebruik meer (kunnen) maken van het openbaar vervoer.
De verantwoordelijken voor dit product zouden zich eens ernstig achter de oren moeten krabben en zich serieus afvragen of dit niet wat gemakkelijker kan. Waarom geen “All-in one stop” service in gemakswinkels of op stations waar je binnenloopt en 5 minuten later weer buiten staat met een werkende chipkaart? Automatisering en internet zijn een zegen, maar niet voor de aanvraag en activering van de OV-Chipkaart!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zondag in München

Zondag in Oslo

Pieterpad, etappes 22 en 23