Lerici

Vandaag een dag waarin we het wat rustiger aan deden. Tot nu toe lagen we ’s avonds afgepeigerd in bed en dat wilden we vandaag voorkomen. Daarom begonnen we met een poging tot uitslapen. Dat mislukte doordat er op een bouwplaats vlakbij het hotel een man het nodig vond om voor achten al met een zware boorhamer aan het werk te gaan. Dan maar uit bed. Na het ontbijt werd er eerst wat achterstallig werk met betrekking tot dit blog ingehaald. We liepen al twee dagen achter met schrijven en dat trokken we eerst maar eens bij.
Het was al half elf toen we de bus naar het strandplaatsje Lerici namen. We hadden de buskaartjes al in ons bezit en de bushalte was vlakbij ons hotel. De eerste bus die voorbij kwam rijden zat echter zo vol, dat we er niet meer bij konden. Gelukkig liet de volgende bus niet lang op zich wachten en nog voor elven stonden we in Lerici. Ook hier waren de huizen in pasteltinten geverfd en kon je door smalle, maar o zo mooie steegjes slenteren. Wat dat betreft lijken de plaatsjes hier wel op elkaar. Aan de toerist was goed gedacht want het stikte er van de terrasjes en restaurantjes. Veruit het merendeel van de toeristen lag te bakken op één van de stranden. De rijkeren zaten op hun bootje en voeren er wat mee rond in de baai. Voor ons geen strand of boot, maar sightseeing Lerici. Hoog boven het dorp prijkte het kasteel. Daar moesten we natuurlijk naar toe. Dat betekende weer klimmen geblazen en vanwege de derde dag met giga temperaturen was dat een hele opgave. Groot was dan ook onze teleurstelling toen, eenmaal boven, het kasteel dicht was voor onderhoud. Die Italianen onderhouden wat af.
Omdat er verder in het plaatsje niet veel te doen was, besloten we na de lunch naar het naast gelegen plaatsje San Terenzo te lopen. Het voetpad leidde langs de diverse stranden met mooie meisjes in bikini en lelijke kerels in veel te kleine zwembroeken. Het is ons een raadsel hoe die mensen langer dan vijf minuten in de gloeiend hete zon kunnen liggen. Wij vergingen al van de hitte en zochten daar waar mogelijk de schaduw op. We vermaakten ons prima met kijken naar al die badgasten. In San Terenzo zochten we terrasje op voor een paar heerlijke koele drankjes. Genietend van een groot glas koud bier zagen we het dagelijkse verkeer aan ons voorbij gaan. Toen we vonden dat we ook dit plaatsje wel gezien hadden, namen we de bus weer naar La Spezia.
In La Spezia stapten we uit vlakbij een grote supermarkt voor wat drank. We kwamen echter met veel meer spullen naar buiten dan gepland. Ze hadden er namelijk erg lekkere dingen voor prijzen die ver beneden die in Nederland liggen. De slobberwijn was helemaal goedkoop; vijf liter voor €4,99! We besloten om aanstaande vrijdag nog eens terug te gaan en dan de auto mee te nemen zodat we met de nodige voorraad aan Italiaanse lekkernijen terug naar huis konden rijden.
Terug in het hotel namen we er ons gemak van. Deze dag geen gehaast of overmatige beweging. Om kwart voor acht lieten we ons door het shuttlebusje in de stad afzetten. De chauffeur deed ons wat tips aan de hand maar helaas konden we de restaurantjes die hij bedoelde niet vinden. We kwamen bij toeval uit bij één van de populairste restaurantjes van de stad. Wij hadden nog een tafeltje op het terras maar diverse mensen moesten wachten. Het eten was voortreffelijk en spotgoedkoop. Met een goedgevulde maag waggelden we terug naar het hotel aan de rand van de stad, wensend dat het ding wat dichterbij lag.