Een dagje reisjes boeken

In 1995 maakte Ron, toen nog met een vriendin Saskia, een wereldreis van drie maanden. Die reis begon in Moskou, ging met de trein door Rusland en Mongolië naar Beijing in China. Dwars door China naar Vietnam. Dwars door Vietnam en via Singapore naar Papua Nieuw Guinea en verder naar Cairns in Australië om te gaan duiken. Vervolgens waren Nieuw Zeeland, de Fiji eilanden en Hawaii aan de beurt. Een geweldige ervaring die naar meer smaakte. Sinds die tijd werd elke 5 jaar een langere reis gemaakt. Meestal drie maanden weg maar er werden ook wat kortere reizen van twee maanden gemaakt zoals in 2000. Ron en Saskia waren toen in Myanmar, Thailand, Laos en Cambodja.
Sinds 2005 gaat Nicky mee. In dat jaar waren we drie maanden in Canada te vinden. Vijf jaar later, op de grens van 2010 en 2011, waren we in Maleisië, Nieuw Zeeland, de Cook eilanden, Vietnam, Laos, Thailand en Cambodja.
Nu zitten we in 2015 en willen we weer wat langer weg. Het worden geen drie, maar twee maanden, april en mei. We hebben zo rond 2005 allebei een levensloopcontract afgesloten en sinds die tijd trouw elke maand gespaard voor verlof. Dat gaan we nu opnemen. Ron in tijd en Nicky in geld. Van dat geld kunnen we een mooi reisje maken. Tegen het einde van 2014 stelden we ons de vraag waar we naartoe wilden. Heel wat bestemmingen werden tegen het licht gehouden. West Australië was favoriet evenals Taiwan. Deze landen werden het echter niet. Australië vonden we te ver weg en Taiwan was weer een bestemming in Azië en daar waren we al zo vaak geweest.
Na heel wat gesnuffel op het internet vonden we een autorondreis van 18 dagen door Florida. Dat leek ons wel wat, met een auto lekker op het gemak door de Sunshine State rijden. Orlando met al z’n pretparken, Miami en de Florida Keys. We zouden ook naar de Everglades gaan en de stranden van west Florida. Overdag lekker dingen doen en bekijken en ’s avonds tot rust komen in een hotelletje. We besloten deze reis te boeken en daar de rest van de sabbatical op te baseren.
Al zoekend op het internet vonden we een 8 daagse cruise op een superdeluxe boot door het oosten van de Carribean. We wilden al een tijdje een cruise meemaken en dit leek ons een hele leuke. Vanuit Orlando zouden we naar San Juan op Puerto Rico vliegen en daar aan boord gaan van de Jewel of the Seas. Vervolgens zouden we elke dag in een ander land (lees eiland) zijn. Overdag lekker stadjes en eilandjes bezichtigen en ’s avonds en ’s nachts varen. Deze reis paste mooi na onze ronde door Florida en dus werd de cruise als eerste geboekt. Vanaf 25 april gaan we varen naar de Britse Maagdeneilanden, St. Kitts & Nevis, Dominica, Barbados en Sint Maarten. We hebben ons zelf verwend met een balkonhut.
Na de cruise wilden we aanvankelijk naar Costa Rica. Het leek ons wel leuk om met een 4-wheeldrive door dat prachtige land te rijden en allerlei nationale parken te bezoeken op zoek naar wild en mooie uitzichten. We hadden ook al een leuke individuele reis gevonden toen we op het internet lazen over inbraken en overvallen waar vooral mensen met een huurauto het slachtoffer van waren. Buitenlandse Zaken in Nederland hanteert hierom een waarschuwing voor Costa Rica. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in de Verenigde Staten doet hier nog een schepje bovenop en waarschuwt iedereen die naar dit land gaat voor een hoop criminaliteit. Hier hadden we helemaal geen zin in en het idee om naar Costa Rica te gaan verdween in de prullenbak.
Maar waar nu heen te gaan? We vonden zo gauw geen bestemming in deze hoek van de wereld die we individueel aan konden doen. Een groepsreis was een optie maar geen enkele leuke reis had voor de maanden april en mei een gegarandeerd vertrek. We wilden niet riskeren dat zo’n reis niet door zou gaan doordat er te weinig deelnemers waren en wilden dus toch liever individueel reizen.
En toen kwam het idee om na de cruise nog een reis in Europa te gaan maken. Na de cruise gewoon naar huis vliegen, daar een paar dagen bijkomen, nieuwe kleren pakken en dan weer lekker weg. Briljant, al vonden we het zelf. En zo kwamen we bij een prachtige rondreis door Ierland. Daar waren we geen van beiden al geweest en het land heeft gruwelijk veel te bieden voor de verwende reiziger. We vonden een 21 daagse reis met eigen vervoer en steeds twee nachten in hetzelfde hotel zodat we het rustig aan konden doen. Eerst met de boot van Hoek van Holland naar Harwich. Dan dwars door Engeland naar Wales. Daar op de boot naar Ierland om vervolgens het complete eiland, inclusief Noord Ierland, te bereizen en weer terug.
We bekeken nog wel alternatieven maar steeds kwamen we toch bij de reis door Ierland uit. En vandaag hebben we alles wat we nog niet geboekt hadden, geboekt. Daar zijn we het grootste deel van de dag mee bezig geweest. Vooral omdat het toch nog wat uitzoekwerk opleverde. Inmiddels zijn de eerste bevestigingen binnen en kunnen we ons op gaan maken voor een geweldige sabbatical in april en mei. En dat is nog maar twee en halve maand.