Pieterpad, 11e etappe

Deze ochtend konden we rustig aan doen. De etappe naar Holten is slechts 15 kilometer lang. Toch werden we zo rond acht uur wakker waardoor we om half negen al in de ontbijtruimte zaten en al voor half tien aan de wandeling begonnen. We liepen vanuit het hotel terug naar de kerk in het centrum van Hellendoorn en schakelden daar de GPS apparatuur in. De weerdeskundigen hadden voor deze dag bijzonder veel regen voorspeld maar ze hadden het compleet bij het verkeerde eind gehad. Het was droog en ook de temperatuur was hoog genoeg om lekker in een truitje te kunnen lopen. Het was zelfs zo warm dat we al snel liepen te zweten. Dat kwam echter niet alleen door de temperatuur. Het pad dat we moesten volgen liep steeds maar weer omhoog. We liepen dan ook over de Sallandse Heuvelrug. Ook deze etappe zouden het voornamelijk bossen zijn waar we doorheen moesten. Toch was er onderweg wel wat interessants te zien zoals het voormalig Rijkswerkkamp Twilhaar. Hier werden in de Tweede Wereldoorlog voornamelijk joden tewerkgesteld. Na de oorlog werd het kamp afgebroken en raakte het in de vergetelheid. Nu is er alleen nog een poort te zien. Even verderop was een schaapskooi.
We bleven maar stijgen en kwamen op een gegeven moment uit bij een heus uitkijkpunt. Vanaf dat punt keek je over de Sallandse Heuvelrug. Het was helder weer en als we goed keken konden we de hoogbouw van Zwolle, op zo’n 20 kilometer afstand, zien. Dat was nog eens wat anders dan de mist van gisteren. Na het uitkijkpunt kwam de heide waar overigens ook veel jeneverbesstruiken stonden. Al met al een mooi gebied.
Al klimmend liepen we door landgoed Noetselenberg en later de Holterberg. Hier liepen we door productiebossen waar men ook druk bezig was met oogsten. Tractoren hadden diepe sporen door de zandpaden getrokken en met enige regelmaat moesten we zoeken naar een stukje droge grond om op te lopen. Dat maakte de tocht wel vermoeiend. Overal langs de paden lagen hoge stapels gerooide bomen en her en der hoorde je kettingzagen janken om weer een boom om te leggen. Geef ons de loofbossen maar.
Net voordat we Holten bereikten, pauzeerden we bij een bungalowpark waar we wat aten. Daarna was het nog anderhalve kilometer lopen naar het NS station. Daar eindigde deze etappe. Nu hadden we nog een reis van drie en een half uur met de trein voor de boeg vooraleer we thuis waren. We moesten maar liefst 3 keer overstappen maar gelukkig had de NS deze keer z’n zaakjes wel op orde en kwamen we zonder vertraging tegen half vijf aan in Helmond. Na nog een wandeling van 20 minuten waren we thuis. Als we dit jaar nog twee etappes van het Pieterpad zouden kunnen lopen, zijn we op de helft van dit langeafstandswandelpad  en zodoende zaten we ’s avonds op de bank al weer te plannen.