Groningen stad

Een eind wandelen zorgt ervoor dat je goed kunt slapen. Dat was ook de afgelopen nacht het geval. Tegen achten besloten we op te staan. Ons verblijf in het hotel zat er al weer op en we pakten al onze spullen in de koffer. Bij het ontbijt zorgden we ervoor dat we goed aten waardoor we er een tijdje tegen zouden kunnen. We waren van plan om de stad Groningen te gaan bekijken en daarna moesten we nog helemaal naar huis rijden, dus we zouden een tijd bezig zijn.
Nadat we uit het hotel waren uitgecheckt liepen we weer naar de P&R achter het hotel. Daar kwamen we erachter dat de bussen op een zondag niet zo vaak rijden als op andere dagen. We moesten maar liefst 40 minuten wachten op de eerste bus die ons naar het centraal station in Groningen zou brengen.
Om Groningen te verkennen hadden we een boekje meegenomen met daarin een wandeling van een kleine 7 kilometer. Het was nog rustig in Groningen op deze zondagmorgen. Het weer was ook wat minder dan de afgelopen dagen. De zon ging schuil achter een dik pak bewolking. De temperatuur was echter prima. We slenterden door de straten van de stad en namen her en der wat foto’s. De route voerde ons via het centrum naar het Noorderplantsoen waar we dwars doorheen liepen om daarna weer in de richting van het centrum terug te lopen. Aan alle haveloze fietsen voor veel panden konden we afleiden dat hier heel veel studenten wonen. Die lagen allemaal kennelijk nog op één oor want we zagen er maar weinig. Wel zagen we de mooie gebouwen van de Universiteit van Groningen. De universiteit had het sowieso goed voor elkaar want het waren steevast de mooiste gebouwen in de straat waar het instituut gevestigd was.
Mooi was de tuin bij het Prinsenhof en het Martinikerkhof. Hier stonden ook eeuwenoude gebouwen. De beroemde Martinikerk was helaas dicht evenals de toren. Die hadden we willen beklimmen voor een mooi uitzicht op de stad maar dat ging dus niet door.
Nadat we wat op de Grote Markt met z’n opvallende stadhuis en op de Vismarkt hadden rond gekeken, gingen we koffie drinken bij Douwe Egberts. Daarna keken we nog wat rond bij de kraampjes die zowel een rommel- als biologische markt vormden. Daarna keken we nog wat rond bij de grote winkel van Beversport voordat we wat eten drinken inkochten voor de terugreis.
Bij het centraal station stond de bus naar de P&R in Haren al klaar toen we daar aankwamen. Vervolgens stond ons nog een drie uur durende reis terug naar huis te wachten. Die verliep echter soepel. Het was druk op de weg in verband met al die mensen die net als wij een lang weekend weg waren geweest, maar nergens leidde dat tot files. Het weekend zat erop maar we hebben de smaak van het Pieterpad te pakken en het zal niet lang duren of we plannen de volgende etappes.