Leuven en Mechelen

Om het wachten op onze reis naar Indonesië in oktober wat draaglijker te maken, besloten we om weer eens een keer een weekendje weg te gaan. Aanleiding was een mailtje met daarin een mooie aanbieding van een hotel in het centrum van Leuven. Nu wilden we altijd nog een keertje naar deze Belgische studentenstad en nadat we het hotel hadden gegoogled waren we het snel eens; we gingen voor twee nachtjes naar Leuven!
Op  een zonnige zaterdag middag reden we thuis weg om via Valkenswaard naar België te rijden. Daar konden we de snelweg op en in een dikke anderhalf uur waren we in Leuven. Wat het parkeren betreft moesten we dit keer inventief zijn. Het hotel waar we zouden verblijven had weliswaar een parkeergarage, maar men vroeg maar liefst 25 euro voor één nacht. Dat was voor ons geen optie want veel te duur. Een paar honderd meter van het hotel verwijderd lag een plein waarop goedkoop geparkeerd kon worden maar daar was de maximale parkeertijd maar 4 uur. We besloten daarom eerst de auto daar te parkeren en 's avonds, als het in de straat voor het hotel gratis parkeren was, de auto daar neer te zetten. Aldus geschiedde.
Ons hotel was een bijzonder bouwsel. Het was een combinatie van een paar eeuwenoude panden en nieuwbouw die met elkaar in verbinding stonden via een glazen corridor. Het was allemaal redelijk nieuw en zag er prachtig uit. Onze kamer was klein maar erg netjes en schoon. Dat kleine deerde ons niet omdat we toch niet vaak in de kamer waren. Zo waren we dan ook al snel nadat we ingecheckt hadden, weer buiten te vinden. We wilden de binnenstad van Leuven nog niet uitgebreid bekijken want dat stond voor de volgende dag op het programma, maar even ruiken aan de sfeer wilden we wel.
Ons hotel ligt op een paar honderd meter van de Oude Markt en dat bleek een prima plek om de verkenning van de stad te beginnen. De Oude Markt is namelijk één groot terras en deze zonnige zaterdagmiddag schreeuwde om een drankje op een terras. Geruime tijd lieten we de vele bezoekers aan ons voorbij gaan terwijl wij nipten van een trappist danwel chocomelleke, hier cecemel geheten. Daarna namen we een kijkje op de Grote Markt. Hier konden we niet om het stadhuis heen. Het stadhuis hier is één van de bekendste gotische stadhuizen ter wereld en een erg opvallend gebouw. Maar liefst 149 beelden sieren de gevels van dit bouwsel uit de 15e eeuw. Helaas konden we het stadhuis nu alleen van buiten zien. Slechts één keer per dag wordt er een rondleiding gegeven en daarvoor waren we te laat. Het bleef dus bij ons vergapen aan de buitenkant. Ook brachten we een bezoekje aan de Sint Pieterskerk aan de andere kant van de Grote Markt. Hier konden we wel binnen kijken al was een deel van de kerk afgesloten vanwege renovatiewerkzaamheden. Op de gigantische houten preekstoel na was het interieur niet bijzonder spannend. De buitenkant van de kerk is apart te noemen. De kerk heeft namelijk geen torens. Die waren wel gepland maar toen men die ging bouwen verzakte de grond en zag men af van de torens. Na nog een ijsje en wat heen en weer geslenter door het centrum liepen we terug naar het hotel om wat bij te komen.
's Avonds waren we opnieuw te vinden op de Oude Markt. Nu namen we plaats aan een tafeltje op het terras bij een restaurantje voor het diner. Omdat Leuven een echte studentenstad is kun je er voor redelijke prijzen eten. Zo ook hier. Ons diner was niet bijzonder maar smaakte ons goed en inclusief drankjes waren we minder dan veertig euro kwijt.
De zondag stond in het teken van een uitgebreide wandeling door Leuven. Op internet hadden we die gevonden en de wandeling zou ons langs alle bezienswaardigheden in de stad voeren. Eerst sliepen we uit en genoten van het zeer uitgebreide ontbijtbuffet in het hotel. Er was vanalles en vooral de speciale Belgische kaasjes smaakten ons heerlijk. Met onze magen tot de nok toe gevuld met eten liepen we op ons gemak naar de stad, klaar voor de wandeling. Het weer werkte echter helemaal niet mee. We waren nauwelijks buiten of het begon te regenen en niet zo'n klein beetje ook. Van de wandeling kon geen sprake zijn in dit weer maar verder was er ook niet veel te doen op deze zondagmorgen. Er was wel een museum maar we hadden geen trek in kunst. De Buienradar gaf aan dat de regen tegen de middag voorbij moesten zijn. We besloten daarom om voor even terug naar het hotel te gaan en daar af te wachten.
Om half één stonden we weer buiten en hoewel de Buienradar aan gaf dat het droog moest zijn, bleef het regenen. We besloten toch maar aan de wandeling te beginnen omdat het niet constant nat was en we parapluutjes bij ons hadden. Het centrum konden we redelijk snel achter ons laten omdat we daar het één en ander al gezien hadden. Net buiten het centrum waren het eerst een aantal kerken die we bezochten omdat ze als bezienswaardigheid op onze wandeling vermeld stonden. Toen we bij de universiteitsbibliotheek aankwamen begon het weer te regenen. Helaas konden we op deze zondag binnen geen kijkje nemen want dat zou goed uitgekomen hebben. Daarom lieten we het bij het maken van een paar foto's en vervolgden onze wandeling. Gelukkig brak de zon steeds vaker en meer door het wolkendek en uiteindelijk werd het nog heerlijk weer. De wandeling was niet altijd even spannend. Om van de ene naar de andere bezienswaardigheid te komen moesten we door saaie straten waar we veel panden troffen met achterstallig onderhoud. Daar waren hele mooie oude pandjes bij die in Nederland allang zouden zijn gerestaureerd en voor veel geld zouden zijn verkocht. Hier niet.
Mooi opgeknapt waren wel de huisjes aan het Kleine Begijnhof. Roomwitte huisjes lagen aan een knus straatje en de bewoners hadden kennelijk een groot straatfeest achter de rug want men was druk bezig met opruimen. Toen we bij de Sint Geertruikerk waren begon het toch weer eventjes te druppelen en zochten we snel onderdak in een leuk kroegje waar we wat dronken. Al rondkijkend kwamen we zo weer terug in het centrum en bezochten daar de botanische tuin van de universiteit van Leuven, hier de Kruidtuin genaamd. Daar was het goed toeven. De tuin was on-Belgisch netjes bijgehouden en er stonden vele honderden soorten planten en bloemen. En zo komt het ook dat er een hele serie bloemenfoto's zit in onze fotoserie van dit weekendjeweg. Volgende bezienswaardigheid was de Sint Antoniuskapel waar de heilig verklaarde pater Damiaan begraven ligt. Deze pater runde eind 19e eeuw een melaatsenkolonie op Hawaï. De kapel was heel mooi met veel kleurrijke glas in loodramen.
Het mooiste deel van de wandeling van deze dag was het Groot Begijnhof. Dat bleek niet een hofje te zijn, maar een compleet gerestaureerde woonwijk met zeker tien straten. We hadden er compleet de indruk terug in de 16e of 17e eeuw te zijn. Het riviertje de Dijle stroomt door het Begijnhof en in het centrum staat een grote kerk. Het begijnhof wordt bewoond door professoren en studenten van de universiteit van Leuven en is eigendom van de katholieke universiteit. Wij vonden het allebei prachtig hier en zagen ons al wonen in één van de gerestaureerde huisjes. Het enige nadeel waren de kasseienstraatjes waarop je je enkels brak, maar ze hoorden wel in het geheel thuis.
Via de Naamsestraat kwamen we weer in het centrum terecht en hier pikten we een terrasje om er tegelijkertijd wat te eten. Het was inmiddels weer prachtig weer geworden zodat we ook weer konden denken aan een diner buiten. Zover was het echter nog niet. We slenterden eerst nog wat door de stad en bezochten nog wat lokaties die niet in onze wandeling waren opgenomen, maar wel in een reisgidsje vermeld stonden.
Om wat bij te komen van onze tocht door Leuven gingen we aan het eind van de middag even terug naar het hotel om tegen zevenen weer de stad in te gaan. Dat is het makkelijke aan een hotel in het centrum van de stad. Deze dag dineerden we buiten bij een populair Japans restaurant. Wij waren op tijd voor een tafeltje maar niet lang daarna was alles vol bezet. Dat konden wij wel begrijpen want het eten was heerlijk. Nicky at een wokgerecht en Ron genoot van heerlijke verse sushi. Na het diner dronken we in het hotel nog wat op onze kamer voordat we gingen slapen.
De maandag begon weer met een uitgebreid ontbijt. In de ontbijtruimte was het lang niet zo druk als de dag ervoor zodat we rustig konden eten. Nadat we waren uitgecheckt reden we naar de nabij gelegen stad Mechelen. Leuven hadden we nu wel gezien en het was nog te vroeg om al naar huis te rijden en zodoende kwam Mechelen in beeld. Hoewel een stuk kleiner als Leuven was er volgens de reisgidsen genoeg te doen voor een dagtocht. Ook voor deze stad hadden we op internet een wandeling gevonden die we zouden gaan lopen. Helaas was de weg naar Leuven een provinciale weg met tal van stoplichten maar daar stond dan weer tegenover dat het parkeren weer gemakkelijk was. Aan de rand van het centrum vonden we een parkeerterrein waar we voor anderhalve euro maar liefst zes uur konden parkeren. Daar kunnen andere steden nog wat van leren.
Vlakbij het parkeerterrein troffen we de basiliek van Hanswijk. Dat bleek een prachtig kerkgebouw te zijn. Paus Johannes Paulus de IIe was hier ooit waardoor de kerk werd gepromoveerd tot basiliek. We gebruikten vervolgens de wandeling om in het centrum van de stad te geraken. Ook hier was die wandeling niet zo heel bijzonder maar het bracht je wel bij de interessante dingen. Wij waren al snel op de Grote Markt. De meest opvallende gebouwen hier waren het stadhuis en het belfort. Aan de andere kant van het plein loop je tegen de gigantische Romboutskathedraal aan. Wij besloten eerst koffie te drinken op één van de vele terrasjes. Daar keken we hoe op het plein een aantal grote tribunes werden opgebouwd voor de Cavalcade. De Cavalcade wordt eens in de vijfentwintig jaar gehouden en is een grote processie waarbij tal van ruiters en grote poppen meedoen. Komende zondag zou die cavalcade worden gehouden en men was nu al druk met de voorbereidingen. Wij waren er niet zo blij mee want het ontnam ons het uitzicht op de prachtige gebouwen aan de markt.
Na de koffie bezochten we de grote kathedraal. Het was ons duidelijk dat er heel wat geld is gestoken in het interieur. Aan de muren hingen diverse schilderijen van beroemde Vlaamse meesters en over een gebrek aan zilver was ook niet te klagen. Weer buiten vervolgden we onze route en kwamen via wat straatjes uit bij het Begijnhof. Deze was echter niet half zo mooi als die in Leuven en was ook dringend aan renovatie toe. Via Brouwerij het Anker liepen we langzaam weer richting Grote Markt waar we lunchten op hetzelfde terras als waar we koffie hadden gedronken. Na de lunch liepen we nog naar wat bezienswaardigheden maar besloten halverwege de middag toch naar huis te rijden. De dag erna moest er immers weer gewerkt worden en we hadden heel wat foto's gemaakt die we nog uitgezocht wilden hebben, benieuwd naar de resultaten.