Bergen, Schoorl en Hoorn in een weekendje

Om de zoveel weken een weekendje weg blijft leuk. Dit keer boekten we hotel Blooming nabij Bergen in Noord Holland, vlak aan de kust. Bergen is een kunstenaarsdorp en het vlakbij gelegen Schoorl heeft het breedste duinengebied van Nederland. Genoeg te doen dus voor twee dagen. De vooruitzichten voor wat betreft het weer waren niet denderend en dus gingen ook de paraplu's en twee regenjassen mee in onze bagage.
Vanuit Helmond is het nog een hele rit naar Bergen. Gelukkig was het op deze zaterdag niet al te druk op de weg met uitzondering van het verkeer iets voorbij Veghel. Een stel idioten hadden het bedacht om tegelijkertijd aan beide kanten van de doorgaande weg het bermgras te maaien met een paar uiterst traag rijdende tractoren. Gevolg was dat het verkeer geen kant op kon en er aan beide kanten een kilometerslange file stond. Hoe ongelofelijk stom kun je zijn? Afijn, eenmaal voorbij die stomme tractor konden we op ons gemakje doorrijden naar onze bestemming.
Rond half twee stonden we met onze tas bij de receptie van het Blooming hotel. We hadden geluk omdat onze kamer al klaar was en we konden dus direct onze intrek nemen. Eerst bekeken we het hotel om er een beetje de weg te weten waarna we besloten om naar Bergen te lopen. Toch nog een afstand van twee kilometer. Langs de route die we liepen wonen geen of nagenoeg geen Jan Modaals. Het ene huis was nog groter dan het andere met als, lelijk, hoogtepunt het megalomane huis van de familie Punt aan de Breelaan. Alles aan het gigahuis schreeuwde: “kijk mij eens rijk zijn!”
Het centrum van Bergen zag er best leuk uit met veel winkels, restaurantjes en terrasjes. Wij hadden nog niet geluncht en daarom liepen we binnen bij Fabels voor een dikke boterham en wat drinken. Met een goed gevulde maag bekeken we daarna het plaatsje. Historische panden staan er niet veel in Bergen, de ruïnekerk is één van de weinige oude gebouwen, samen het Sterkenhuis, een museum. Leuke winkeltjes waren er genoeg en we waren een hele tijd zoet met windowshoppen. Ook spekten we de kas van de lokale horeca voordat we aan het einde van de middag terug liepen naar het hotel. Daar hadden we in het restaurant een tafeltje voor twee gereserveerd. Het eten was er heerlijk. Speciaal was het toetje van Ron; Italiaanse kaasjes met voor ieder kaasje een apart glaasje bijbehorende wijn/likeur.
De zondag hadden we gereserveerd voor een flinke wandeling door het duinengebied nabij Schoorl. Na een flink ontbijt met vooral biologische producten, begonnen we met behulp van onze GPS aan een wandeling die 15 kilometer lang zou worden. Eerst moesten we echter nog op de track zien te komen en dat duurde nog even. We moesten vier kilometer naar de beroemde zandduin bij Schoorl lopen voordat we konden beginnen aan de eigenlijke wandeling. Die voerde ons wel direct de prachtige duinen in. Stukken zand werden afgewisseld met bossen en heidevelden. Het weer werkte fantastisch mee. Niks geen regen die voorspeld was, maar een blauwe lucht en een heerlijk zonnetje dat niet te warm was voor een flinke wandeltocht. De GPS-track die Ron van internet had gedownload was al wat ouder en Staatsbosbeheer had de paden in de duinen her en der wat aangepast, zodat het af en toe zoeken was. Ook was er door die instantie kilometers schrikdraad gespannen om de uitgezette runderen op hun plek te houden.
Onze GPS-track liep er een paar keer dwars doorheen. Een keer konden we niet anders dan er overheen. Altijd spannend, zo'n draad met stroom erop net onder je kruis. Toen we nog een keer over zo' draad moesten, hielden we de oorspronkelijke route voor gezien en kozen de kortste weg naar het strand. Daar belandde we al meteen op het terras van Paal 29. Het was er druk waardoor de bediening niet je van het was, maar we zaten even later toch lekker in de zon met een koel drankje en een lekker broodje. Op het strand was het heerlijk toeven alhoewel we de paar lefgozers die het water in gingen niet nadeden. In plaats daarvan slenterden we van Schoorl aan Zee naar Bergen aan Zee. Onderweg waren we druk met foto's maken. Vooral meeuwen waren ons doelwit.
In Bergen aan Zee vonden we dat we wel weer een drankje op een zonnig terrasje hadden verdient en aldus geschiedde. Weer opgefrist liepen we daarna weer door het duinengebied naar Bergen. Daar kwamen we mooi op tijd aan voor een heerlijke pizza bij de lokale Italiaan. Eenmaal terug in onze hotelkamer zat er niet veel puf meer in onze lijven. Niet vreemd na een wandeling van bijna 25 kilometer. Een douche friste ons wel wat op, maar we lagen toch al om een uur of tien in bed.
Na het ontbijt op maandag checkten we uit en reden naar het historische stadje Hoorn aan het IJsselmeer Hier waren we wel eens geweest, maar voor allebei was dat al heel lang geleden. In tegenstelling tot de weersvoorspelling, was het droog en scheen er zelfs een zonnetje. Nadat we onze auto bij het station hadden geparkeerd, slenterden we de stad in. Daar was nog weinig te doen. Alle winkels waren nog dicht. We besloten daarom eerst maar een bak koffie te drinken bij een bar in het oude Waaggebouw.
Daarna liepen we langs alle bezienswaardigheden in de stad. Uit de bibliotheek hadden we een boekje over Noord Holland meegenomen dat nu goed van pas kwam. We stonden er van te kijken hoeveel oude pandjes er in Hoorn stonden. Op zich niet gek natuurlijk als je denkt aan het rijke VOC-verleden van de stad. Het viel ons op dat veel van de gevels gevaarlijk ver naar voren leunden. Kennelijk is de grond onder de panden niet echt stevig. Toch staan ze al een viertal eeuwen overeind. Hoorn is prachtig en vooral de oude haven beviel ons. Daar staat de oude toren en kijken de scheepsjongens van Bontekoe uit over het IJsselmeer
Nadat we enkele uren door Hoorn hadden geslenterd en we vele foto' hadden gemaakt, aten we nog een broodje op een terras voordat we de reis terug naar huis aanvaardden. De weg terug verliep vlekkeloos, mede doordat we mooi voor de spits zaten. Om kwart voor vier waren we weer terug in Helmond en zat dit weekendje weg er al weer op.