Düsseldorf im Regen

Elk beroep heeft zo z' voordelen. Een bakker kan de hele dag zoete broodjes bakken en een timmerman kan de hele dag aan de weg timmeren. Nicky werkt op een reisbureau en een voordeeltje van haar job is dat hotelketens zich bekend willen maken bij haar firma. Hoe doe je dat? Gewoon, personeel van een reisbureau gratis in je hotel laten overnachten zodat ze de ervaring uit eerste hand kunnen beleven. Zo kwam het dat wij een gratis overnachting hadden in het Park Inn hotel in Düsseldorf Sud. De enige tegenprestatie die gevraagd werd was het bijwonen van een rondgang door het 4-sterren hotel. Dat was nog wel te doen dus togen we op een zaterdag naar de hoofdstad van de deelstaat Nordrhein Westfalen, een rit van zo'n 110 kilometer door de stromende regen.
Het hotel bleek onder aan een afrit van de snelweg te liggen. Lekker makkelijk. Wel waren we wat aan de vroege kant en had men nog geen kamer voor ons vrij. Geen probleem want we wilden toch meteen de stad in. Die kamer kwam later wel. Keurig legde de receptioniste ons uit hoe we in ruim 20 minuten met een bus naar het centrum van Düsseldorf konden reizen. We namen de bus met het goede nummer voorop, maar hadden aanvankelijk niet door dat de rit de verkeerde kant op ging. Pas toen na een klein half uur de bebouwing steeds opener werd, hadden we door dat we juist de stad uit reden. Gelukkig was de buschauffeur behulpzaam en zette ons bij een halte eruit waar we niet lang op een bus hoefden te wachten die wel de goeie kant op zou rijden. Al met al zaten we dus anderhalf uur lang in de bus voordat we nabij de beroemde Königsallee uit konden stappen.
Het weer was er ondertussen niet beter op geworden. Het regende nu gestaag, iets wat de verkoudheid van Ron geen goed deed. We kozen er daarom voor om eerst maar eens wat te gaan eten bij wijze van lunch. In één van de vele bakkerijtjes vonden we heerlijke belegde broodjes en met een grote kop cappuccino erbij was het een prima lunch. Daarna bekeken we zoveel mogelijk zaken waar we een dak boven ons hoofd hadden zodat we niet kletsnat werden. Nu kun je in Düsseldorf uitstekend winkelen en het aanbod is dan ook groot. We slenterden door de diverse luxe winkelcentra in de omgeving van de Königsallee en in de Altstadt. Vooral bij een gigavestiging van de Duitse elektronicaketen Saturn waren we een tijdje zoet. Vijf verdiepingen vol met elektronische speeltjes; een waar paradijs voor Ron.
Tegen etenstijd zochten we een Argentijns steakrestaurant op waar we lekker aten. Het was wel veel allemaal en met een bomvolle maag lieten we ons daarna naar het hotel terug rijden. Dit keer namen we wel de goeie bus. 's Avonds genoot Nicky van de verplichte hoteltour die overigens maar een kwartiertje duurde en keek Ron televisie en vermaakten we ons met de iPad. Zonder internet overigens want dat was hier belachelijk duur, 5 euro voor 30 minuten! Reden om twee van de classificering van 4 sterren af te halen.
's Zondags begonnen we de dag met een prima ontbijt in het hotel en nadat we waren uitgecheckt reden we met de auto naar de Rheinturm in het centrum van de stad. De haven is daar opnieuw ingericht en er staan diverse gebouwen met een mooie, moderne architectuur. Wel waaiden we er uit ons jasje en viel er af en toe weer een druppel regen. Niet echt goed voor Ron z' verkoudheid. We namen een kijkje in de Rheinturm. Voor 4 euro bracht een zeer snelle lift ons naar 168 meter hoogte waar vandaan we een prima uitzicht hadden over de stad.
Weer met beide voeten op de begane grond besloten we naar huis te rijden. De TomTom echter had er de brui aan gegeven en stuurde ons alle kanten op, behalve de goeie. Het kostte ons een hele poos en behoorlijk wat gevloek voordat we de stad uit waren en op een 80 kilometerweg richting Duisburg reden. Uiteindelijk kwamen we toch terecht op een snelweg en door de stromende regen reden we richting Nederland.
Al met al hebben we ondanks de regen en een stevige verkoudheid toch veel plezier beleefd aan deze gratis hotelovernachting. Nu maar wachten op weer zo' aanbieding.