Mooi Milaan

Een weekend kan slechter beginnen. Na een dag werken, lag er een envelop in de brievenbus met het bericht dat Ron geslaagd was voor z’n hercertificering. Ook de Belastingdienst liet weten dat ze onze teveel betaalde belastingcenten gingen terug storten en we konden onze spullen gaan pakken voor een weekendje Milaan. Lekker weer eens weg van het alledaagse leven in Helmond.

Bij Ryanair hadden we voor een zeer zacht prijsje twee retourtjes Milaan op de kop getikt en via Booking.com een veelbelovend 4-sterren hotel geboekt. Nu alleen nog naar Italië. Gelukkig vliegt Ryanair vanaf Eindhoven en hadden we vooraf online ingecheckt. Zo kon het gebeuren dat we om 10.00 uur nog in Helmond waren en om 13.30 uur in Bergamo stonden. Tijdens de vlucht zaten we lekker ruim bij de nooduitgang. Op het vliegveld konden we nagenoeg direct in een bus stappen die ons naar het centraal station in Milaan bracht, 200 meter van ons hotel verwijderd.
Ook in het hotel zat het ons mee; we kregen een gratis upgrade naar een “executive room” zodat we de komende twee nachten in luxe konden baden. Letterlijk zelfs, want we hadden de beschikking over een heus bubbelbad! En nog een geluk was het feit dat Italianen geen snars verstand hebben van weersvoorspellingen. Al de hele week gaven ze aan dat het zou gaan regenen. Wij liepen onder een wolkenloze hemel met zon en het was zo’n 28 graden.

We begonnen onze tocht door de stad in de wijk met dure designerwinkels. De dure modezaken konden ons niet boeien, wel de mensen die er op af kwamen en de dure auto’s die ze meebrachten. We zagen 5 Ferrari’s binnen 5 minuten. Via, via kwamen we uit bij de fameuze en vooral gigantische Duomo. Na het Vaticaan is het de grootste kerk van het Christendom. De Duomo is pas gereinigd en stond prachtig bij. De binnenkant is een stuk soberder. Naast de Duomo ligt de Galeria
Vittorio Emanuele, een prachtig overdekt winkelcentrum. We liepen daarna een wandeling uit het meegebrachte boekje. Zo zagen we in korte tijd het mooiste uit de binnenstad van Milaan en dat is heel wat. We eindigden de middag op het dak van de Duomo en dineerden deze avond op een leuk terrasje waar we de grootste pizza die we ooit zagen kregen geserveerd. Pas laat en doodmoe zochten we ons luxe bed op.

Met onze magen goed vol na een zeer uitgebreid ontbijt, trokken we er op zondag weer op uit. Voor vandaag kochten we voor €3,- een dagkaart voor de metro. Zodoende hoefden we niet alles te lopen. In ons boekje stonden nog wat wandelingen die ons naar de rest van de schatten van Milaan zouden voeren. Zo kwamen we na wat zoekwerk uit bij de Basilica di Sant Ambrogio, een Romaanse kerk uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Toen we er waren was er een mis gaande. Even hebben we zitten luisteren naar het kerkkoor dat prachtig zong. Je zou er bijna een trouw kerkbezoeker van worden. Ons volgende doel was Leonardo da Vinci’s Laatste Avondmaal. Deze muurschildering is in het dominicanenklooster Santa Maria delle Grazie. Hier hadden we echter pech. Voor deze dag en de rest van de week waren alle toegangsbewijzen al verkocht! Het zal daarom voor een volgende keer zijn, mits we ver van tevoren kaartjes reserveren. ’s Middags bezochten we nog het Castello Sforzesco, het park erachter, een aantal kerken en ook de Navigli, een paar kanaaltjes met daarlangs barretjes en restaurantjes. Erg gezellig allemaal.
Terug op het plein voor de Duomo waren we nog getuige van een feestje ter gelegenheid van het voetbalkampioenschap van Inter Milaan.
’s Avonds aten we lekker en voor weinig in een restaurantje vlakbij ons hotel en lagen we redelijk vroeg in bed. Helemaal uitgeteld. Milaan is mooi maar vermoeiend.

De maandag gebruikten we om weer thuis te komen. Zo sta je om half tien nog in Milaan en een paar uur later loop je weer door Helmond en is en prachtig weekendje weg alweer voorbij.

Klik hier voor een selectie van de foto's die we in Milaan hebben gemaakt.