Effe mopperen .... De OV Chipkaart
Een kort berichtje in de krant kondigt het
einde van de strippenkaart en het papieren treinkaartje in Nederland aan. Nog
eventjes en iedereen die gebruik wil maken van het openbaar vervoer moet in het
bezit zijn van een OV-Chipkaart. Met deze kaart zou reizen met het openbaar
vervoer gemakkelijker dan ooit moeten worden. Geen kaartjes meer kopen, gewoon
ff je pasje voor een kaartlezer houden en reizen maar met bus, tram, trein en
metro, overal in Nederland. Klinkt makkelijk, zelfs aanlokkelijk.
Omdat ik incidenteel wel eens gebruik maak van
de trein, vond ik de aankondiging van het einde van het papieren treinkaartje
een goed moment om in het bezit te komen van zo’n OV-Chipkaart. Met deze
beslissing begon het megakarwei, want, ik zeg het maar vast; Wat moet je veel
moeite doen en enorm veel handelingen verrichten voordat je die kaart überhaupt
voor een kaartlezer kunt houden om een treinritje te maken!
M’n queeste begint met een simpele
zoekopdracht met Google. De site van de OV-Chipkaart is zo gevonden. Echter dan
blijkt na wat leeswerk dat er al meteen keuzes gemaakt dienen te worden, wordt
het een kaart op naam?, een anonieme kaart? of toch een wegwerpkaart? Na nog
meer leeswerk besluit ik dat een kaart op naam voor mij de beste optie is. De
kaart dien je via het internet te moeten bestellen. Omdat er een pasfoto op de
kaart komt, dien je die, samen met je hele doopceel, te uploaden. De site van
de OV-Chipkaart is echter niet vriendelijk voor Mac gebruikers zoals ik en de
Safari webbrowser wil de foto niet uploaden. Gelukkig heb ik ook nog een
Windows Netbook, dus die maar opgestart om het hele aanmeldingsproces opnieuw
te doorlopen. Gelukkig doet de Internet Explorer het wel, maar ik ben al snel
weer een half uur verder.
Op de website heb ik gelezen dat je er voor
kunt zorgen dat je nooit te weinig saldo op je kaart hebt staan. Als het saldo
op je kaart onder de 5 euro komt, wordt dat saldo dan automatisch aangevuld via
een door jouw opgegeven bankrekening. Dat lijkt me een handige optie en ik
besluit die aan te vragen. Weer moet ik m’n hele doopceel maar nu aangevuld met
bankrekeninggegevens opgeven. Voordat ik het berichtje op m’n scherm krijg dat
ik de chipkaart binnen één à twee weken thuis gestuurd zal krijgen, ben ik
anderhalf uur verder.
Positief verrast ben ik als de chipkaart al na
twee dagen in mijn brievenbus ligt. Echter als je denkt dat je nu kunt reizen
met dat ding, heb je pech. Er moet eerst saldo op. Logisch natuurlijk, maar
standaard zit die optie er niet op! Je moet opnieuw naar de website van de
OV-Chipkaart om dat “reisproduct” aan te vragen. Heb je dat gedaan dan dien je
naar een winkel of kantoor van een vervoersbedrijf te gaan waar ze een
oplaadautomaat hebben. Daar dien je dan wat acties te doen waarna je eindelijk
je geld kwijt kunt op die chipkaart.
Zoals ik al heb geschreven, reis ik
voornamelijk met de trein als ik met het openbaar vervoer reis. Om met de NS te
kunnen reizen met zo’n chipkaart, moet je op de website van de NS apart weer
een keer het reisproduct “reizen op saldo” aanvragen. Na bevestiging via
e-mail, moet je naar een NS station om dat reisproduct op je chipkaart te laten
zetten. Pas dan kun je er saldo voor treinreizen met de NS op de kaart zetten.
Braaf doe ik dat allemaal.
Omdat ik de optie “automatisch opladen” heb
besteld, krijg ik in de aanbiedingsbrief die met de kaart komt, uitleg over hoe
ik deze functie moet activeren. Ik moet er met de pas, de brief en een
legitimatiebewijs voor naar een kantoor van een vervoerder. Omdat ik toch naar
het NS station moet om het reizen op saldo te activeren, neem ik het gevraagde
allemaal mee en meld me in de kiosk op het station van Helmond. Dat blijkt
echter geen NS-balie te zijn en het vriendelijke meisje vertelt me dat ik
daarvoor naar Eindhoven of naar Venlo toe moet. Onverrichter zake loop ik maar
weer naar huis met het idee dat ik deze functie voorlopig nog maar niet
activeer totdat ik toch op een groot station ben waar ze wel een NS balie
hebben. Helmond is met z’n 85.000 inwoners kennelijk te klein voor een NS
balie. Dank je NS! Thuis lees ik de aanbiedingsbrief nog maar eens goed door en
lees dat ik het automatisch opwaarderen ook via internet kan regelen. Ik ga
weer naar de website en doorloop voor een tweede maal de hele aanvraagprocedure
voor dit opwaarderen. Deze keer moet ik zelfs via iDeal 1 cent overmaken naar
Translink waarna ik het bericht krijg dat ik nu deze functie kan activeren bij
een oplaadautomaat. Ik moet dus weer naar zo’n masjien voordat ik de zekerheid
heb dat er altijd voldoende saldo op de chipkaart staat! Maar vooruit, ik heb
toch niks anders te doen.
Om thuis het saldo op je kaart te kunnen zien
moet je een account aanmaken op de site van de OV-Chipkaart, dus ga ik maar
weer naar die site en geef voor de derde keer m’n hele doopceel weer op.
Wanneer houdt het nou eens op met de vraag om gegevens?
Ik ben nu op het moment dat ik denk dat ik
alles heb gedaan om een treinritje te kunnen maken met de chipkaart, maar ben
er nog niet zeker van of het saldo op mijn kaart ook voor de andere
vervoersmaatschappijen dan de NS geldig is. Dat antwoord moet ik nog gaan
zoeken.
Met al het verzamelen van info, die aanvragen
en al dat geactiveer ben ik een dikke vier uur bezig geweest. Ik ben van mening
dat ik best handig met dit soort dingen ben, maar nog nooit heb ik zoveel
moeten doen voor een aanvraag als voor die OV-Chipkaart. Zelfs het regelen van
de hypotheek voor m’n huis was minder werk.
Ik houd m’n hart vast voor al die mensen die
minder handig of slim zijn als straks de
strippenkaart en het papieren treinkaartje ophouden te bestaan. Ik kan me
voorstellen dat er massa’s mensen zijn die er gewoonweg niet aan uitkomen en
geen gebruik meer (kunnen) maken van het openbaar vervoer.
De verantwoordelijken voor dit product zouden
zich eens ernstig achter de oren moeten krabben en zich serieus afvragen of dit
niet wat gemakkelijker kan. Waarom geen “All-in one stop” service in
gemakswinkels of op stations waar je binnenloopt en 5 minuten later weer buiten
staat met een werkende chipkaart? Automatisering en internet zijn een zegen,
maar niet voor de aanvraag en activering van de OV-Chipkaart!
Reacties